Terug naar de boddhicitta, wikipedia
verklaart :
De verlichtingsgeest is...
"...de altruïstische motivatie het spirituele pad te willen volgen en daarvan de kwaliteiten te ontwikkelen die onmiddellijk ten goede zullen komen aan alle voelende wezens. Bodhicitta is een absolute voorwaarde voor vooruitgang in het boeddhisme van het grote voertuig, het Mahayana".Bodhicitta is een van de drie hoofdzaken van het pad naar verlichting te bereiken. De andere twee zijn het verlangen of streven naar verlichting, en inzicht in de leegte van al het bestaande. Bodhicitta is het onzelfzuchtige streven om alle voelende wezens te bevrijden uit het cyclische bestaan van samsara, en niet alleen zelf een verlichte boeddha te worden. Hierdoor wordt het streven naar verlichting boven het persoonlijk eigenbelang uitgetild. Een persoon in wie Bodhicitta werkzaam is wordt een bodhisattva genoemd.
Interessante benadering, en een
pleidooi om een open geest te houden naar alles en iedereen wat leeft
en beweegt. Ik heb nog steeds de neiging om veel op kluizenaarswijze
te zitten studeren en schrijven, maar langs de andere kant sta ik er
ook wel graag, desnoods zelfs in de spotlights, maar enkel als ik
bezig ben met dingen die vanuit mijn hart komen, en waarin ik geloof,
meestal gaat dit dan ook dingen aan die anderen ten goede komen. Ik
deed ooit de bodhisattva-gelofte, en als ik bepaalde theosofen mag
geloven is dat een afspraak met je ziel, met je hogere zelf, dat
onomkeerbaar is, maar ik heb de traditionele gedachte losgelaten dat
een bodhisattva per sé de hoogste vorm van goedheid of heiligheid
moet belichamen. Ik heb de grootste bodhisattva's actief geweten op
plaatsen waar je het niet zou verwachten: in krankzinnigengestichten,
bij cliënteel én persoon met het hart op de juiste plaats, die zich
wegcijferden voor de goede zaak, om licht te schijnen in de
duisternis en pijn van het leven van anderen. Ik heb bodhicitta
actief gezien bij een aan de drank verslaafde dakloze, die zijn
laatste tien euro ooit kwam schenken aan mij, die hij met moeite bij
elkaar had gesprokkeld op straat, omdat het mijn verjaardag was.
Bodhicitta zoeken waar je het niet verwacht, dat lijkt me veel
interessanter, niet in de tempels waar de monniken en heiligen met
een aureool opgaan in gebed en meditatie, maar in de donkere buurten
tussen junkies, dealers en hoeren, en daar opmerken hoe in de
grootste duisternis, soms de meest deugdzame daden kunnen gebeuren
wanneer mensen in gevaar zijn, en anderen het voor hen opnemen.
Toen ik een tiener was wou ik alles te
weten komen over de marge, de absolute onderkant van de samenleving.
Ik vond figuren als Jean-Marie Berckmans, de inmiddels overleden
cult-auteur en chroniquer van de marginaliteit een uitermate
interessant figuur om te leren kennen. In de marge, daar leeft het,
zei Simon Vinkenoog ooit. Later zou ik dan al mijn vooroordelen over
rijke, bekende en succesvolle mensen overboord gooien en ook hen
leren kennen, tot aan multimiljardairs, adel en politiek toe, en daar
de bodhicitta actief trachten te zien. Ik ben steeds minder kritisch
geworden ten aanzien van anderen. Ik zou nooit willen ruilen met
bijvoorbeeld een Obama of een Poetin. De macht en rijkdom die je dan
hebt zijn aanzienlijk, maar tegelijkertijd ook de verpletterende
verantwoordelijkheid rust op je schouders, alles wat je doet wordt
beoordeeld door de wereld, en mensen in zo'n positie moeten opletten
dat ze niet enkel in een gouden kooi leven, waarbij ze materieel niks
te kort komen, maar verteerd worden door hun macht.
De absolute onderkant, en de absolute
bovenkant van de samenleving heb ik nu deels onderzocht en leren
kennen, nu rest me mijn aandacht nog te verplaatsen naar de gewone,
gewilde mens uit de middenklasse, een leven waar ik nooit voor kon
tekenen, omdat het mij zo zwaar leek te zijn omwille van zijn
alledaagsheid en sleur, het leven van zovele mensen, nu moet ik
trachten daar de bodhicitta te ontdekken, ik die ooit de grote rebel
was gedurende jaren die jaren elke vorm van burgerlijkheid en
aangepastheid aan de norm verafschuwde met heel mijn leven, maar
stiekem ook ergens wou bijhoren, zoals iedereen. Ik zou met gemak
Jacques Brel bijgetreden hebben met zijn songtekst over Les Bourgeois
(Les
bourgeois c'est comme les cochons / Plus ça devient vieux plus ça
devient bête.) Ik
vond het jarenlang heel pijnlijk dat zogenaamd succesvolle mensen
neerbuigend neerkeken op alles wat zich in de marge bewoog. Ze werden
uitgespuwd als nietsnutten, luiaards, profiteurs, criminelen en tuig,
terwijl ik de andere kant van de medialle heb gekend: die van de
miserie en de uitzichtloosheid voor velen, en het ontbreken van elk
lichtpuntje van hoop op een beter bestaan, overlevend van kraakpand
naar kraakpand, tussen drank en opvangtehuis. Mijn vrijwilligerswerk
in de psychiatrie heeft me gelukkig die wijsheid gegeven nooit nog
iemand te veroordelen, want er wordt wat gestruggeld en gestreden om
te overleven, vooral in die marge. Politiek gezien heb ik altijd
getracht een stem uit te brengen die de zwaksten het meeste ten goede
kwam, eerder links dus. Toen ik steeds meer liberalen en
zelfstandigen op mijn levenspad trof besefte ik ook daar diezelfde
struggle
for life,
en de ontzettende stress om te overleven en niet overkop te gaan, als
je een kleine zelfstandige bent. Ook daar leven nog teveel mensen
onder de armoedegrens, ondanks het feit dat ze op zelfstandige basis
elke dag werken.
Vragen
omtrent het leven en zijn uitdagingen, en de zin van het vele leed
dat ik zag passeren, bracht me een paar jaren bij de studie van
wijzen en heiligen, in de hoop daar een lichtpunt te vinden wat als
oplossing zou kunnen dienen voor de problemen van de wereld. Nu weet
ik: er is geen pasklaar antwoord voor alle wereldproblemen vanuit één
persoon, één leider, één wijze of één ziener. Het is een
collectief gebeuren van bepaalde cycli in de natuur die zich
afspelen, en waarbij de mens het bewustzijn nog ontbreekt om
werkelijk voor verbetering te zorgen, zolang we nog worden geregeerd
door onze laagste, egoïstische motieven in het bestaan. De hindoes
spreken dan ook van deze moeilijke periode als het Kali
Yuga,
waarin er veel druk rest op ons om te evolueren gezien de vele
problemen in een bestaan dat zich hoofdzakelijk op het materiële
situeert, en waarbij meer ontzichtbare zaken en waarden als wijsheid,
goedheid, schoonheid, waarheid en compassie verdrongen worden in een
ratrace naar succes, macht, geld, roem en al-wat-mogelijk-is om toch
maar te bewijzen hoe succesvol we zijn, liefst in een concurrentiële
strijd waarbij de zwakken worden vertrappeld, en de brutus en
gevoelloze bullebak zich zonder problemen ellebogend een weg naar de
top schijnt te kunnen banen, over alle lijken heen. Ik heb al zeer
vlug gekozen om die weg nooit in te slaan, dan nog liever een paar
decennia langer struggelend in de marge desnoods, maar mijn ziel
verkopen ten koste van anderen? Dat nooit! Ik heb mensen gekend die
hoog scoorden op de schaal van psychopathie. Dergelijke mensen zijn
gevoelloos voor normen en waarden, en hebben geen schuldbesef wanneer
ze over lijken lopen. Een dergelijk individu probeerde mij met
mindgames mentaal te kraken in een ziekenhuis in Antwerpen via
allerhande pesterijen. Toen ik het beu werd heb ik die man eens
deftig op zijn plaats gezet, zonder angst. Toen later duidelijk werd
dat ik het nogal opnam voor alle aanwezigen in dat ziekenhuis en als
haantje-de-voorste er niet voor terugdeinsde om op de eerste rij te
gaan staan om anderen te verdedigen, zelf al liep ik daar zelf een
sanctie bij op. Dit wekte respect, zelfs bij de man met meer
psychopathische trekjes. Het ontroerde me daar ook bodhicitta en
compassie op te merken toen deze man zei : 'We
hebben hier weinig, maar we hebben jou!”.
Die zo onbreekbare psychopaat toonde zijn hart, en zijn noodzaak aan
begrip en bescherming, zoals elk mens dit nodig heeft.
Dat
is de uitdaging waar ik me nu zelf voor wil stellen: het kloppend
hart van de ene mensheid waar overal bloed doorstroomt dat een
eenheid vormt, steeds meer verkennen. Hetgene wat ik altijd gemeden
heb: geld, roem, macht, status, en wat ik als absoluut slecht
beoordeelde, blijkt nu net de levensweg te zijn die volgens mijn
numerologische analyse bij mijn verdere weg hoort. Het is dan de
opperste spiritualiteit om temidden milieus van macht, geld, status,
invloed en rijkdom diezelfde onschuldigheid te bewaren, en niet
corrupt te worden. Laat mij in het beste geval binnen enkele decennia
maar stinkend rijk worden, ik zal alvast in mijn testament nalaten
dat mijn vermogen – als ik het al kan verdienen en waarmaken –
zal nalaten ten dienste van de mensheid. Nu is het niet zo dat een
numerologische analyse altijd letterlijk uitkomt. In mijn geval, voor
het levenspad acht, bereik je ofwel de top, of mis je je kans, en
blijf je onderaan bengelen. In een volgend leven wil ik nog wel eens
terugkomen als een Gandhi ofzo, politieke activiteit en zelfs kritiek
beperk ik tot een absoluut minimum in dit bestaan. Ooit wilde ik Groen! en de liberalen van OpenVLD nog verzoenen, in de gedachte dat een groene economie gebouwd zou kunnen worden met blauwe centen, maar dat heb ik inmiddels losgelaten. Wel blijf ik geïnspireerd door de pogingen van een Ken Wilber die streeft naar de integrale aanpak, op vele gebieden : politiek, spiritueel, economisch, wetenschappelijk, sociologisch, enzovoorts.
Jaren
studies van de theosofie, de vrijmetselarij, de traditionele
religies, en de meer occulte en esoterische teksten hebben me nog
steeds niks bijgebracht, omdat het louter concepten zijn. We kunnen
ons laten inspireren door het goede, het schone en het ware in
anderen, maar niemand kan het leven van een ander leiden. We kunnen
enkel onszelf leren kennen en daarvoor gebruik maken van wat anderen
ons aanreiken, maar uiteindelijk moeten we het zélf doen, uniek en
authentiek, en individuen worden die op hun eigenwijze manier hun
leven leiden. Het besef dat we allemaal evenwaardig zijn in dit
leven, dat er verschillen mogen zijn in rang en stand en inkomen,
hoeft geen probleem te zijn maar net een verrijking in het leren
kennen van die ander, die altijd net ervaringen heeft die wij missen,
en ons op die manier ook weer meer kunnen bijbrengen. We leren zo
stilaan wel waar we wel of niet thuishoren in dit bestaan op deze
blauwe planeet. Mijn crises – die vaak ook met inwijdingservaringen
gepaard gingen – hebben mij flink doen lijden en worstelen, zeker
in het begin toen ik nog voor het absolute bodhisattva-pad wou gaan
door zoveel mogelijk te werken aan het verminderen van honger en
armoede bij anderen, waarbij ik zelf in de armoede was beland, door
alles weg te geven en onder gerechterlijk bevel de controle over mijn
eigen financiële middelen verloor - men vreesde dat ik mezelf ging uithongeren, denk ik, maar ik zette alles op alles om mee de Millenium Doelstellingen van de Verenigde Naties te halen. We zijn bijna 2015; ik vrees dat de doelen niet bereikt zullen zijn. Ik had nog meer willen doen! Dit was voor mij de wake up call
dat het om balans draait, en ik heb meermaals mezelf vervloekt
omwille van het aanvatten van dat bodhisattva-pad. Zoals theosofe
Helena Blavatsky al aangaf zijn die bodhisattva's die als zonnen
schijnen om anderen het levenslicht te gunnen, veel lijden en nooit
worden opgemerkt of bedankt. Het bracht meermaals eenzaamheid en
zelfs ongelukkigheid, omdat je op dat pad vaak zo versmelt met alle
problemen en worstelingen van de hele mensheid. Vandaag heb ik het
ingeruild voor die wijsheid van Buddha, die zichzelf ook het genot en
licht gunt en van daaruit in het leven tracht te staan. Aurobindo gaf
reeds aan dat de weg die een Christus bewandelde, tot aan het Kruis,
wel een mooie boodschap van naastenliefde heeft achtergelaten, maar
weinig heeft veranderd aan het bestaan op deze wereld, dat zélf
getransformeerd moet worden. Ik denk dat iedereen op zijn eigen
bescheiden wijze zijn eigen levenslicht in zijn leven kan
manifesteren en materialiseren, op hoe een kleine schaal dit ook
gebeurt, dat doet er niet toe. Er was maar één Jezus, en maar één
Krishna, en maar één Buddha, en maar één Plato, en maar één Lao
Tse, en maar één Confucius, en zo is er ook maar één Elio Di
Rupo, en maar één Bart De Wever, en maar één Maggie De Block, en
maar één Peter Mertens, én maar één Kristof Van Hooymissen.
Eenheid
in verscheidenheid,
dat beseffen is een mooie rijkdom in deze moeilijke tijden waarbij we
er nu op wereldvlak alles aan moeten doen om een wereldoorlog te
vermijden en te voorkomen, een periode die sterk doet denken aan de
jaren dertig van vorige eeuw na de Grote Depressie, en de opkomst van
het nazisme en het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Hilter bleek
aanvankelijk de grote redder, bracht de Duitse economie op gang,
creërde jobs en bracht hoop, maar rassentheorieën en het willen
uitroeien van alles wat in zijn ogen üntermenschen waren, samen met
zijn paranoia ten aanzien van Joden en vrijmetselaars die volgens hem
de wereld wilden overnemen, brachten hem tot zijn gruwelijke daden,
waarbij hij met zijn nationaal-socialisme een nieuwe orde wou
stichten, dat het paradijs op aarde zou brengen in een nieuwe tijd.
Veel Duitser kregen doordat de economie er bovenop geraakte hoop in
Hitler, maar konden nooit voorspellen dat zijn utopisch streven tot
de nachtmerrie zou leiden voor zovele zogenaamde minderwaardigen. We
moeten die lessen uit de geschiedenis goed trekken. De Europese Unie
is mee opgericht om oorlog binnen Europa te voorkomen, dat is een
goede zaak, voor het bestaan van de Unie braken er regelmatig
oorlogen uit binnen Europa, waarbij regelmatig de Fransen of de
Duitsers voor hun zaak vochten, tegen andere landen van wat nu de
Europese Unie is in. De Unie, als die sociaal redelijk wordt, en niet
impodeert, kan al een baken van zekerheid bieden om binnen de Unie
geen oorlog meer te hoeven meemaken zoals in de jaren 40-45. Wel
zien we op het wereldtoneel dat Amerika met zijn versie van een
nieuwe (wereld)orde de wereld weer op utopische wijze wil redden van
de ondergang. De basisidee van die nieuwe wereldorde oogt opnieuw
prachtig, maar we moeten opletten dat een dergelijke utopische droom
weer niet uitdraait op een dystopische nachtmerrie, zoals dat onder
Hitler het geval was. Deze keer was het Barack Obama die met zijn
nieuwe wereldorde op de proppen kwam. Zoals ze beschreven wordt in de
teksten van Alice Bailey, de stichtende kracht achter de Lucis Trust,
die samenwerkt met de Verenigde Naties, alsook de ideeën van Manley
Hall over een filosofisch imperium geleid door wijsheid in de hoop
vanuit een wereldregering nooit nog oorlog te moeten voeren, oogt
prachtig, maar het gevaar bestaat dat we door ons blind te staren op
een utopie in de toekomst, de fouten niet zien die zich voor onze
ogen afspelen. Rusland verweert zich tegen de huidige gang van zaken,
en ik kan Poetin enigszins begrijpen, alleen diplomatie kan ons
verder helpen en ik hoop dat de Verenigde Naties ten allen tijde de
wereldvrede kunnen bewaken.
Alice
Bailey schreef in haar vele boeken haar visie op een nieuwe
wereldorde neer, waar ik me nog enigszins in kan vinden.
… de stappen die door de mensheid in de onmiddellijk toekomst zullen worden genomen, het nieuwe tijdperk en het lot van de mensheid zullen bepalen. Zal dit lot de vernietiging betekenen, oorlog op planetaire schaal, hongersnood en dodelijke epidemieën over de gehele wereld, het in opstand komen van het ene land tegen het andere en de volledige ineenstorting van al datgene wat het leven waard maakt om geleefd te worden? Dit alles kan geschieden, tenzij er fundamentele verandering worden aangebracht, die berusten op goede wil en liefdevol begrijpen. Aan de andere kant zullen wij dan een periode meemaken (moeilijk, doch nuttig, daar zij opvoedend is) van aanpassing, van concessies en van afstand doen. Een periode waarin men tot de juiste erkenning is gekomen van onze gedeelde gelegenheid, van een gezamelijke poging om juiste menselijke verhoudingen tot stand te brengen en van een wijze van opvoeding die de jeugd van alle landen zal leren om zich als wereldburgers en niet als nationalistische propagandisten te gedragen. Waar wij voor alles op hebben toe te zien – als resultaat van geestelijke rijpheid – is de afschaffing van die twee beginselen die voor zoveel boosheid in de wereld verantwoordelijk zijn en die in de twee woorden Soevereniteit en Nationalisme, samengevat worden.
… de stappen die door de mensheid in de onmiddellijk toekomst zullen worden genomen, het nieuwe tijdperk en het lot van de mensheid zullen bepalen. Zal dit lot de vernietiging betekenen, oorlog op planetaire schaal, hongersnood en dodelijke epidemieën over de gehele wereld, het in opstand komen van het ene land tegen het andere en de volledige ineenstorting van al datgene wat het leven waard maakt om geleefd te worden? Dit alles kan geschieden, tenzij er fundamentele verandering worden aangebracht, die berusten op goede wil en liefdevol begrijpen. Aan de andere kant zullen wij dan een periode meemaken (moeilijk, doch nuttig, daar zij opvoedend is) van aanpassing, van concessies en van afstand doen. Een periode waarin men tot de juiste erkenning is gekomen van onze gedeelde gelegenheid, van een gezamelijke poging om juiste menselijke verhoudingen tot stand te brengen en van een wijze van opvoeding die de jeugd van alle landen zal leren om zich als wereldburgers en niet als nationalistische propagandisten te gedragen. Waar wij voor alles op hebben toe te zien – als resultaat van geestelijke rijpheid – is de afschaffing van die twee beginselen die voor zoveel boosheid in de wereld verantwoordelijk zijn en die in de twee woorden Soevereniteit en Nationalisme, samengevat worden.
Bron :
Problemen der mensheid, blz 171 en 172
Zekerheid, geluk en vreedzame verhoudingen zijn de wens van allen. Tot op het ogenblik evenwel dat de Grote Mogendheden, in samenwerking met kleine landen, het economische probleem tot een oplossing zullen hebben gebracht en tot het besef zijn gekomen, dat de hulpbronnen der wereld niet aan één bepaald land behoren, doch aan de mensheid als geheel, zal er geen vrede zijn. De olie in de wereld, de mineralenrijkdom, de steenkool, de tarwe, de suiker en het graan, behoren aan alle mensen overal. Zij zijn essentieel voor de dagelijkse levensbehoeften van de alledaagse mens.
De tijd zal onvermijdelijk aanbreken dat – in het belang van vrede en veiligheid – de kapitalisten in de verschillende landen ertoe zullen worden gedwongen om tot dit besef te komen en zij zullen er eveneens toe worden gedwongen om het principe van delen in de plaats te gaan stellen van het oude principe (dat hen tot op heden beheerste) van begerig naar zich toehalen.
Er was een tijd – honderd of meer jaren geleden – waarin een rechtvaardige verdeling van de rijkdommen der aarde onmogelijk zou zijn geweest. Doch heden is dat niet meer het geval.
Bron : De problemen der mensheid, blz 174-175
- De Verenigde Naties, met haar Algemene Vergadering en Commissies, moeten gesteund worden. Tot op heden bestaat er geen andere organisatie tot de mensheid zich hoopvol kan richten. Daarom moet zij de Verenigde Naties steunen, doch terzelfde tijd moet zij deze groep van wereldleiders duidelijk maken, waaraan behoefte is.
- Het algemene publiek, in ieder land, moet opgevoed worden in juiste menselijke verhoudingen. Voor alles moet aan de kinderen en aan de jeugd van de wereld goede wil ten opzichte van alle mensen, waar ook ter wereld, onderwezen worden, zonder onderscheid van ras of geloof.
- Er dient voldoende tijd beschikbaar te komen om de benodigde regelingen te treffen, en de mensheid moet leren om een intelligente manier geduld te oefenen. De mensheid moet het langzame proces van de opbouw van de nieuwe beschaving met moed en optimisme onder ogen zien.
- In ieder land moet een intelligente publieke opinie die tot samenwerking bereid is, gevormd worden, en dit is een belangrijke geestelijke plicht. Dit zal veel tijd vergen, doch indien de mensen van goede wil en indien de geestelijk ingestelde mensen van de wereld werkelijk tot handelen bereid zullen zijn, kan dit binnen vijfentwintig jaar plaatsvinden.
- De economisch wereldraad (of welk lichaam zich ook met de grondstoffen van de wereld bezighoudt) moet zich vrijmaken van frauduleuze politiek, van kapitalistische invloed met zijn slinks geïntrigeer. Deze raad moet de grondstoffen van de wereld voor het gebruik van de mensheid vrijmaken. Dit zal een langdurige taak blijken te zijn, maar deze zal volbracht kunnen worden, wanneer men een ruimer besef heeft van de wereldbehoeften. Een verlichte publieke opinie zal de beslissingen van de economische raad praktisch onmogelijk maken. De geest van delen en samenwerken moet onderwezen worden, in plaats van die van hebzucht en concurrentie.
- Men moet vrij zijn om te reizen waarheen men wil, naar alle kanten en naar ieder land. Als gevolg van dit vrije verkeer kunnen de leden en takken van de menselijke familie elkaar leren kennen en waarderen. Paspoorten en visa moeten verdwijnen, daar deze symbolen zijn van de grote ketterij van afgescheidenheid.
- Overal moeten de mensen van goede wil gemobiliseerd en aan
het werk gezet woren. De toekomst van de mensheid is afhankelijk van
hun pogen. Hun aantal loopt in de miljoenen en men treft hen overal
aan. Indien zij georganiseerd en gemobiliseerd worden,
vertegenwoordigen zij een groot deel van het denkende publiek.
Bron: Problemen der mensheid, blz 176-177
De wereld is één en het lijden van deze wereld is één lijden. De mensheid is waarlijk één mensheid, maar velen hebben daar nog geen flauwe notie van. De hele trend van de huidige leringen richt er zich op dat de mensheid bij te brengen nu er nog tijd is om ernstiger toestanden af te wenden. De zonden er mensheid zijn ook één geheel. Zij heeft één doel en als één grote mensenfamilie moeten wij de toekomst in gaan. Ik wil de nadruk leggen op deze gedachte: Als één mensheid, gelouterd, gedisciplineerd, maar verlicht en samengesmolten, moeten wij de toekomst in gaan.
Bron: Bestemming der volkeren, blz 65
Het Koninkrijk Gods zal een wereld inluiden waarin men zal beseffen dat de mensheid als geheel – politiek gesproken – oneindig veel belangrijker is dan welke natie dan ook. Het zal een nieuwe wereldorde zijn, op geheel andere beginselen gebaseerd dan die uit het verleden, een wereldorde, waarin de mensen hun geestelijke visie in hun nationale regeringen, in hun economische ordening en in alle maatregelen die genomen worden om zekerheid en juiste mensenlijke verhoudingen tot stand te brengen. Geestelijkheid betekent in wezen het tot stand brengen van juiste menselijke verhoudingen, het bevorderen van goede wil en tenslotte het vestigen van de ware vrede op aarde als resultaat van deze twee uitdrukkingswijzen van goddelijkheid.
Bron: Problemen der mensheid, blz. 169
Er kan een nieuwe wereldorde onstaan en er zullen noodzakelijkerwijze bepaalde stappen gedaan moeten worden, als de visie van deze nieuwe wereld werkelijkheid zal willen worden.
Eerst verzoek ik u na te denken over het visioen van de nieuwe wereldorde en daarbij een open oog te bewaren voor en te beseffen dat deze nieuwe levenswijze er op wacht verwezenlijkt te worden zodra de zelfzucht verslagen is, juiste menselijke verhoudingen correct beschouwd worden en het ideaal van de nieuwe wereldorde bevrijd wordt van alle nationalistisch getinte voorstellingen en aspiraties. Het zal geen Amerikaanse, Franse of Britse wereld worden, en ook geen totalitaire wereld. Het zal het resultaat zijn van de beschaving, die aan het verdwijnen is en van de cultuur, die de bloem van die beschaving is, maar toch geen beide zijn. Het zal een menselijke wereld zijn, gebaseerd op een juist begrip van correcte menselijke verhoudingen, op de erkenning van gelijke opvoedingsmogelijkheden voor alle mensen, alle rassen en het besef dat “God alle mensen op aarde uit hetzelfde bloed geschapen heeft”. Het zal een wereld zijn, waarin rassenonderscheid en nationale eenheden gezien zullen worden als een verrijking van het geheel en als bijdrage tot de betekenis van de mensheid.
Bron: Het naar buiten treden der Geestelijke Hierarchie, blz 241
… De nieuwe wereldorde zal het vestigen van de juiste menselijke verhoudingen vergemakkelijken, die gebaseerd zijn op rechtvaardigheid, de erkenning van geërfde rechten en dezelfde kansen voor iedereen – ongeacht ras, kleur of geloof – op het onderdrukken van misdaad en zelfzucht door juiste opvoeding en de erkenning van de goddelijke aanleg in de mens evenals de erkenning van een leidende goddelijke intelligentie waarin de mens leeft, beweegt en zijn bestaan heeft.
Bron: Het naar buiten treden der Geestelijke Hierarchie, blz.192
Vrede moet niet opgedrongen worden door hen, die oorlog verafschuwen. Vrede moet een natuurlijk en uitdrukking van de menselijke geest zijn, en van een vastberadenheid de wereldhouding te veranderen zodat juiste menselijke verhoudingen eruit resulteren.
Bron: Het naar buiten treden der Geestelijke Hierarchie, blz. 208
B. GROEPEN VAN MENSEN DIE NODIG ZIJN OM DE WERELD TERUG OP TE BOUWEN
- De scheppende werkers, voornamelijk op het gebied van de
architectuur en de stadsplanning.
- Zij waarderen de schoonheid van een idee.
- Zij kunnen het idee omzetten in een ideaal.
- Zij kunnen het ideaal verwezenlijken en het een stoffelijke
uitdrukking geven.
- De Financiers. Zij kunnen het geld voorzien dat nodig is om het werk van wederopbouw uit te voeren.
- Ze zullen werken met de energieën en krachten die tot
uitdrukking komen door middel van ruilhandel en handelswaarden. Ze
zullen zich bezighouden met de wet van vraag en aanbod en met het
grote beginsel van samen delen, dat steeds de goddelijke bedoeling
beheerst. … Het beginsel van samen delen, … is een
ziele-eigenschap. … Ook roepen zij de ziel op van het verleden,
dat ze in verband brengen met het heden, terwijl ze er tevens een
aanwijzing in vinden voor de toekomst.
Bron: Discipelschap in het Nieuwe Tijdperk, Deel 1, blz 39-40
- Deze twee groepen zijn noodzakelijkerwijs, en
niettegenstaande schijnbaar uiteenlopende meningen en verschillen,
in hun fundamentele aspecten samenvattender dan een van de andere.
De ene groep houdt zich bezig met het mensdom, met de verschillende
soorten mensen, het mechanisme dat gebruikt wordt, de menselijke
strevingen en kenmerken en met het – schijnbaar of verborgen –
doel van zijn wezen. De andere groep beheert en regelt de middelen,
waardoor de mens bestaat, alles besturend wat tot energie omgezet
kan worden en een dictatorschap over alle middelen van verkeer,
handel en ruil vormend. Zij hebben het bestuur over de
veelvuldigheid van de vormobjecten, die de moderne mens voor zijn
wijze van leven als strikt noodzakelijk beschouwt.
Bron: Een verhandeling over witte magie, blz 411-412.
- Ze zullen werken met de energieën en krachten die tot
uitdrukking komen door middel van ruilhandel en handelswaarden. Ze
zullen zich bezighouden met de wet van vraag en aanbod en met het
grote beginsel van samen delen, dat steeds de goddelijke bedoeling
beheerst. … Het beginsel van samen delen, … is een
ziele-eigenschap. … Ook roepen zij de ziel op van het verleden,
dat ze in verband brengen met het heden, terwijl ze er tevens een
aanwijzing in vinden voor de toekomst.
- De opvoeders. Zij zullen een nieuwe beschaving en de toekomstige wereldcultuur helpen scheppen.
- De opvoeders die zich tegenover de tegenwoordige gelegenheid
in de wereld geplaatst zien, moeten erop toezien, dat er een
gezonde basis wordt gelegd voor de komende beschaving; zij moeten
er voor zorgen dat die basis algemeen en universeel is, de waarheid
weergeeft en de zaken opbouwend benadert. Deze inleidende stappen
van de opvoeders der verschillende landen zullen onvermijdelijk de
aard van de komende beschaving bepalen. Zij moeten een renaissance
van alle kunsten voorbereiden evenals een nieuwe onbelemmerde
vlucht van de scheppende geest in de mens. Zij moeten grote nadruk
leggen op die grootse momenten in de geschiedenis van de mens,
waarop ’s mensen goddelijkheid opvlamde, die de mens nieuwe
denkrichtingen en nieuwen manieren om plannen te maken gaven en zo
de loop der menselijke aangelegenheden voor altijd veranderden.
Bron: Opvoeding in het Nieuwe Tijdperk, Blz. 46-7
- En eerste moeten wij wat de opvoeding betreft de nadruk
leggen op diegenen die nog geen zestien jaar zijn (en hoe jonger,
hoe beter), en ten tweede moeten wij beginnen met dat wat wij reeds
hebben, ondanks het feit dat we de beperkingen van de huidige
systemen erkennen. Wij moeten die aspecten welke goed en gewenst
zijn versterken, wij moeten de nieuwe instellingen en technieken
ontwikkelen die een kind geschikt zullen maken om ten volle te
leven en het zo tot een waarlijk mens te maken – een scheppend,
opbouwend lid van de menselijke familie. Het allerbeste uit het
verleden moet bewaard blijven, maar het behoort slechts te worden
beschouw als de grondslag voor een beter systeem en een wijzere
benadering tot het doel van wereldburgerschap.
Bron: Opvoeding in het Nieuwe Tijdperk, blz. 80
- De opvoeders die zich tegenover de tegenwoordige gelegenheid
in de wereld geplaatst zien, moeten erop toezien, dat er een
gezonde basis wordt gelegd voor de komende beschaving; zij moeten
er voor zorgen dat die basis algemeen en universeel is, de waarheid
weergeeft en de zaken opbouwend benadert. Deze inleidende stappen
van de opvoeders der verschillende landen zullen onvermijdelijk de
aard van de komende beschaving bepalen. Zij moeten een renaissance
van alle kunsten voorbereiden evenals een nieuwe onbelemmerde
vlucht van de scheppende geest in de mens. Zij moeten grote nadruk
leggen op die grootse momenten in de geschiedenis van de mens,
waarop ’s mensen goddelijkheid opvlamde, die de mens nieuwe
denkrichtingen en nieuwen manieren om plannen te maken gaven en zo
de loop der menselijke aangelegenheden voor altijd veranderden.
- De Wetenschappers. Zij zijn de mensen die voornamelijk werken met het uiterlijke kleed van God, de zogenaamde tastbare en uiterlijke wereld.
- … zijn ze groepen wetenschappelijke onderzoekers gekomen,
die werken met de krachten en energieën, waaruit het goddelijke
Leven bestaat, zij hebben zich met het uiterlijke gewaad van God
bezig gehouden en zochten van buiten naar binnen, en toonden de
mens zijn essentiële eenheid met de gehele schepping en zijn
intrinsieke en vitale betrekkingen met alle levensvormen.
Bron: Een verhandeling over witte magie, blz 410
- Deze groep zal fungeren als verbindingskanaal of bemiddelaar
tussen de energieën waaruit de krachten zijn samengesteld die de
vormen vervaardigen die het uitwendige kleed weven van de Godheid
en de menselijke geesten.
Bron: Discipelschap in het Nieuwe Tijdperk, Deel I, blz. 39
- … zijn ze groepen wetenschappelijke onderzoekers gekomen,
die werken met de krachten en energieën, waaruit het goddelijke
Leven bestaat, zij hebben zich met het uiterlijke gewaad van God
bezig gehouden en zochten van buiten naar binnen, en toonden de
mens zijn essentiële eenheid met de gehele schepping en zijn
intrinsieke en vitale betrekkingen met alle levensvormen.
- De Politiekers.
… een machtige, zij het kleine groep
onder de wereldleiders is bezig aan bepaalde algemene voorstellen
uitdrukking te geven, die als noodzakelijk moeten worden beschouwd.
…. Zij verlangen naar een nieuw leidend beginsel in de politiek en
opvoeding, dat gebaseerd is op de algemene erkenning van de rechten
van de mens, op de noodzaak tot geestelijke eenheid en de
noodzakelijkheid all afgescheiden theologische denkwijzen en dogma’s
op elk gebied van denken overboord te werpen.
Bron: Het naar buiten treden van de
Geestelijke Hierarchie, blz 378
The Lucis Trust is a nonprofit service organization incorporated in the United States in 1922 by Alice Bailey and her husband Foster Bailey, to act as a fiduciary trust for the publishing of Mrs. Bailey's twenty-four books of esoteric philosophy published under Alice Bailey's name, and to fund and administer activities concerned with the establishment of "right human relations". These include the Arcane School, a school for esoteric training, World Goodwill, Triangles, a lending library, The Beacon magazine, as well as the Publishing Company. In the early 1920's the Lucis Publishing Company changed their name from Lucifer Publishing Company. In Latin lucern ferre translates to "light-bearer" and lucis means "of light." The Lucis Trust has always maintained the same name. It has headquarters in New York City, London, and Geneva.
The objectives of the Lucis Trust as stated in its charter are: "To encourage the study of comparative religion, philosophy, science and art; to encourage every line of thought tending to the broadening of human sympathies and interests, and the expansion of ethical religious and educational literature; to assist or to engage in activities for the relief of suffering and for human betterment; and, in general, to further worthy efforts for humanitarian and educational ends."
The World Goodwill group, founded in 1932, has been recognized by the United Nations as a Non-Governmental Organization (NGO), and is represented during regular briefing sessions for NGOs at the United Nations. The Lucis Trust has consultative status (roster level) with the United Nations Economic and Social Council.
Bailey had goede intenties met haar visie op haar nieuwe wereldorde, maar ik blijf kritisch ten aanzien van het Luciferische element binnen het occultisme, ik blijf kritisch met beloften van het neerdalen van het Koninkrijk Gods op aarde, alsof het uit het niets komt, op zo'n korte tijd (er zouden volgens haar plannen tegen 2025 al behoorlijke realisaties in de richting verwezenlijkt moeten zijn) en ik ben kritisch voor de New Age beweging die een Nieuwe Tijd belooft waarbij alles plots beter zal gaan als in een utopie, waarbij we steeds moeten opletten in die race naar het paradijs op aarde niet dezelfde fouten te maken als onder Adolf Hitler, waarbij men zich blind staarde op het ideaal en daarbij zovele menslevens vernietigden. Ik heb de geschiedeis van de Tweede Wereldoorlog langs verschillende invalshoeken bekeken, zelfs de niet-politieke correcte documentaire Aldolf Hitler : The Greatest Story Never Told bekeken, om de diepere achtergronden te begrijpen, maar we moeten leren van wat er fout is gegaan in de Tweede Wereldoorlog en hiervan leren, opdat zo'n kwaad zoals de jodenvervolging en de jacht op andere zogenaamde üntermenschen, nooit meer herhaald wordt. Alice Bailey heeft in dat opzicht wel gelijk dat we moeten beseffen dat we één menselijke familie zijn; wat ze met die juiste menselijke verhoudingen bedoelt weet ik niet zo precies, dat verduidelijkt ze nergens in haar werken. Eén familie van zielen die samenwerken op de planeet, voor die wereldorde wou ik graag tekenen, maar Poetin haalt terecht uit naar de chaos die die wereldorde onder leiding van de V.S. geworden is, waarbij er nog steeds zovele oorlogen woeden over heel de planeet, dat mijn gezond verstand absoluut kritisch blijft ten aanzien van de beloften van een nieuwe tijd met het aards paradijs als toekomst, zo snel mogelijk. Het is dat blindstaren op dat ideaal onder het nazi-regime, dat velen blind heeft gemaakt voor de wandaden die er toen gebeurden, en opnieuw: laat ons van de geschiedenis leren, opdat we die nooit meer hoeven te herhalen.
Aan Poetin en Obama kan ik niet anders dan aan te raden geen oorlogsretoriek te gebruiken als powerstruggle tussen twee grootmachten die zich willen doen gelden op het wereldtoneel, maar ten allen tijde te blijven streven naar diplomatie en vrede, met respect voor het internationaal recht. Als die nieuwe wereldorde er dan toch moet komen, kan dat nooit op een geforceerde, stuntelige wijze, louter en alleen op economische motieven en een angstpolitiek die zo snel mogelijk groei wil creëren en economisch wil blijven expanseren, terwijl onderaan de ladder de bevolking steeds meer verarmt en leidt onder besparingen, en er nog zoveel financiële middelen verspild worden aan de talloze oorlogen die nog steeds gevoerd worden. De geschriften van Alice Bailey, Manly Hall en zelfs Francis Bacon over dat utopia blijven misschien interessant, wereldleiders mogen alleen niet door zich blind te staren op dat aards paradijs in de toekomst, hun ogen sluiten voor de miserie die er net gecreëerd wordt omwille van die strijd naar dat wereldrijk van absolute perfectie. De geschriften van H.G. Wells geven ook een glimp van waar men naartoe wil, een wereld zonder oorlog, wie wil daar niet naartoe? Maar waren de vorige wereldoorlogen ook al niet gevoerd om nooit geen oorlog meer te hoeven voeren? En nu riskeren we een volgende 'allerlaatste' wereldoorlog? Laat de natuur en de evolutie zijn gang gaan, zonder al te geforceerd dingen te willen implementeren. Evolutie is een traag proces, daarom zeggen wijze mensen vaak : "Haast u langzaam", want we kunnen onszelf niet voorbijlopen. Dat geldt ook voor wat er zich op het wereldtoneel afspeelt. Wie zich blind staart op een ideaal, vergeet de werkelijkheid om zich heen. Ik geloof enkel in een een wereld gebaseerd op mensenrechten en democratie, zoals men dat ook binnen de Europese Unie tracht te doen, met respect voor internationaal recht. Dat wil Poetin nu net aanhalen, en het is aan Obama zijn goede wil te tonen, en naar diplomatieke oplossingen te zoeken, hetzelfde geldt voor Europa. Naar wat ik bij Poetin hoor, is dat geen dreigende taal, maar gezond verstand dat spreekt en respect vraagt voor elkaars eigenheid, internationaal recht, en samenwerking waarbij eenieder zijn plaats toegewezen krijgt én kent. Laten we leren uit wat er fout ging onder utopische driften van het nazi-regime, waarbij een beloofde utopie en nachtmerrie werd voor zovelen die vernietigd werden, en laten we dit alstublieft nooit meer herhalen.
En
ik zal verder mijn nederige rol blijven vervullen als waarnemer,
schrijver, blogger, en vrijetijds cyber-diplomaat. Eén man kan de
wereld niet redden, Poetin niet, Obama niet, Bart De Wever niet,
Herman Van Rompuy niet, ik niet, zelfs de Dalai Lama niet. De wereld geraakt alleen vooruit door
samenwerking, met respect voor elkaars verschillen en eigenheid, en
met de lessen uit de geschiedenis diep in onze zielen gegrift. Al bij
al denk ik dat vele mensen zo hun best doen, en ik hoop dat goede wil
het mag halen als motief van waaruit gewerkt kan worden. Ik heb de wijsheid niet in pacht. Ik respecteer eenieder, en als ik ergens kan helpen zal ik het graag doen. Ik blijf me verdiepen in sociale kwesties, en blijf positief ingesteld, met de vibe als een Gwendolyn Rutten, want de toekomst is aan de optimisten en de durvers. Tenslotte mogen we nooit vergeten dat wij Belgen, bij de welvarendsten ter wereld horen, en dat we moeten beseffen hoeveel redenen we hebben om gelukkig te zijn. Vanuit dat geluk, kunnen we aan de toekomst blijven bouwen. Eén ding per keer aanpakken, in volledig ontspannen bewustzijn, stapje voor stapje, in vrede.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten