Voormalig Antwerps schepen van
Cultuur en grondlegger van het Museum Aan de Stroom (MAS) Eric Antonis
is vannacht overleden. Hij kreeg vorige week een hartstilstand en lag
sindsdien in het ziekenhuis. Hij werd 73 jaar.
Hij raakte bij het grote publiek
bekend als intendant van het project Antwerpen Culturele Hoofdstad van
Europa 1993 en stond aan de wieg van onder meer de Zomer van Antwerpen
en het Museum aan de Stroom (MAS).
Na het succes van Antwerpen '93 raakte Antonis bij de gemeenteraadsverkiezingen van 1994 verkozen als onafhankelijke op een lijst van CVP en VU. Hij werd schepen van onder meer Cultuur en zette in die functie de modernisering van de Antwerpse theatergezelschappen door. Ook het twee maanden durende stadsfestival Zomer van Antwerpen werd onder zijn hoede een succesverhaal.
Na het succes van Antwerpen '93 raakte Antonis bij de gemeenteraadsverkiezingen van 1994 verkozen als onafhankelijke op een lijst van CVP en VU. Hij werd schepen van onder meer Cultuur en zette in die functie de modernisering van de Antwerpse theatergezelschappen door. Ook het twee maanden durende stadsfestival Zomer van Antwerpen werd onder zijn hoede een succesverhaal.
MAS
Zijn grootste verwezenlijking zou
echter pas na zijn pensioen volledig gerealiseerd raken. Antonis
ijverde immers jarenlang voor een nieuw groot stedelijk museum in de
oude havenbuurt het Eilandje, maar dat dossier sleepte om onder meer
financiële redenen lang aan. Uiteindelijk kon het MAS dan toch in 2011
geopend worden, waarna het zowel bij critici als op het vlak van
bezoekersaantallen een succes werd.
"Antwerpen verliest een monument"
Huidig Antwerps cultuurschepen
Philip Heylen (CD&V), die in 2004 in die functie Eric Antonis
opvolgde, verliest met Antonis persoonlijk "een mentor en een vriend",
zo laat hij in een reactie weten. "Eric was een cultuurminnaar pur sang,
met een groot hart voor de theaterkunsten", zegt Heylen. "Hij begreep
als eerste dat grote culturele evenementen een uitstekende vorm van
citymarketing waren en hij plantte vele cultuurzaadjes waarvan we tot
vandaag de vruchten plukken. Antwerpen verliest een monument."
Volgens Heylen is het Museum aan de Stroom (MAS) op het Eilandje slechts één van de vele realisaties van Antonis die een blijvende stempel drukken op het cultuurbeleid van Antwerpen. "De stadstheaters konden weer floreren onder zijn stuwend enthousiasme, hij hertekende het Antwerpse museumlandschap, het Felixpakhuis maakte hij tot het levend geheugen van de stad en met de verhuizing van de stadsbibliotheek naar het De Coninckplein blies hij die buurt nieuw leven in", somt hij op. "Het was voor mij een voorrecht en een grote eer dat ik in zijn voetsporen mocht treden."
Heylen ziet Antonis tot slot ook als een "atypisch politicus", omdat hij hem voor de vooraf geplande fakkeloverdracht als schepen in 2004 een jaar lang liet meelopen om alle cultuurmakers en cultuurinstellingen van de stad grondig te leren kennen. "Hij was de leermeester die elk beginnend politicus zich zou kunnen dromen", besluit Heylen.
Volgens Heylen is het Museum aan de Stroom (MAS) op het Eilandje slechts één van de vele realisaties van Antonis die een blijvende stempel drukken op het cultuurbeleid van Antwerpen. "De stadstheaters konden weer floreren onder zijn stuwend enthousiasme, hij hertekende het Antwerpse museumlandschap, het Felixpakhuis maakte hij tot het levend geheugen van de stad en met de verhuizing van de stadsbibliotheek naar het De Coninckplein blies hij die buurt nieuw leven in", somt hij op. "Het was voor mij een voorrecht en een grote eer dat ik in zijn voetsporen mocht treden."
Heylen ziet Antonis tot slot ook als een "atypisch politicus", omdat hij hem voor de vooraf geplande fakkeloverdracht als schepen in 2004 een jaar lang liet meelopen om alle cultuurmakers en cultuurinstellingen van de stad grondig te leren kennen. "Hij was de leermeester die elk beginnend politicus zich zou kunnen dromen", besluit Heylen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten