Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog

Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog
David - I adore the community of saints / Gelukpa's

donderdag 20 november 2014

Dirk de Wachter Pleidooi voor een beetje ongelukkig zijn [Dutch]


Deze man is meer dan een zielenarts, deze man is een cultuurfilosoof. Zo mogen ze er meer maken.

Dit gezegd zijnde, besef ik tevens dat ik eigenlijk Katholieker ben geworden dan ik aan mezelf eerst wou toegeven (gezien mijn voorliefd voor Michael, de aartsengel), edoch toch diep geïnspireerd door andere stromingen die men "heidens" zou kunnen noemen zoals de vrijmetselarij en de theosofie. Ook hier weer is de synthese van tegenstellingen een boeiende uitdaging, zoals eerder beschreven door de Italiaanse psychiater Roberto Assagioli. Anyway, de priesters van vandaag zijn in zekere de zin de psychiaters geworden, en ik heb er zelfden zo'n gezien met een duidelijke cultuuranalyse als Dirk De Wachter hier tentoonspreidt. Aanbevolen materiaal om te contempleren. Ik schrijf dit even terzijde omdat de contrareformatie aan bod komt, en dat altijd weer doet denken aan de spanningen die er op religieuze gronden gebeurd zijn en nog steeds gebeuren. Ik heb me zelf ooit tijdelijk in een geloofscrisis als aan half-kwade inquisiteur gedragen en kan alleen maar aan anderen aanraden om dit NIET te doen. Als Dokter Stanislav Grof gelijk heeft dan wordt de toekomst voor de psycholoog / psychiater een soort heruitvinding van de taak van de sjamaan als katalysator van de catharsis in individuen en samenlevingen. Dit gezegd zijnde blijft bovenstaande docu absoluut een aanrader!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten