Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog

Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog
David - I adore the community of saints / Gelukpa's

zondag 23 november 2014

Bespiegelingen op zondag [Dutch]

Zondag. Straks moeder gaan bezoeken. Ik heb me voorgenomen terug wat meditaties op te pikken. Mijn concentratie-oefening was tot nu toe onderzoek doen en schrijven - als meditatie, en dingen lezen en delen of posten op facebook. Ik heb enorm veel bijgeleerd, dankzij een waardige tip van een wijs man via mail om Ramana Maharshi te bestuderen. Volgens die wijze raadgever was dat de enige man van waarde voor wie wil groeien. Maharshi gaf als raad en oefening om de stilte zoveel mogelijk te beoefenen. In het gewone leven, los van mijn leven als blogger en student van het leven, ben ik een heel stil persoon - waarnemend, niet meer dan dat. Ramana Maharshi bevestigt het belang van de stilte als oefening om te groeien. Uiteindelijk kan niemand meer doen dan zichzelf te leren kennen en zichzelf steeds meer te worden.

Politiek en religie, het blijven boeiende zaken in de wereld, maar de oorzaken van zoveel conflicten.
Ooit bekroop me het waanzinnige idee om lid te worden van alle politieke partijen en telkens te stemmen voor de partij die er het slechts voorstaat, om het evenwicht te herstellen.
Ik begin meer en meer te beseffen dat het respect voor alle religies en alle politieke partijen belangrijk is, overal zitten goede mensen, in alle lagen van de bevolking, in alle beroepen, in alle klassen en standen, in alle politieke families.

Maandag is de stakingsdag in Antwerpen. De politie heeft 500 manschappen klaar. Ik begrijp de standpunten van de betogers en van het stadsbestuur – beide kanten van het verhaal – en hoop dat alles rustig verloopt. Geweld is nooit een goede manier om dingen op te lossen. De Dalai Lama is mijn voorbeeld voor diplomatie in tijde van conflict – met zijn pleidooi voor het streven naar win-win situaties, zonder winnaars en zonder verliezers.

Anyway, ik heb weinig te melden verder. De leringen van Maharshi zitten nog vers in het geheugen. Het blijft boeiend aan jezelf te blijven werken en de nodige tips van een ervaren man als Maharshi waren alweer welgekomen. Er valt nog genoeg te doen, ik ben verre van perfect en vind dat ik nog nergens sta gezien mijn doelstellingen, en goede raad is vuur, zei Simon Vinkenoog al eens. Ik besef hoe langer hoe meer de onbelangrijkheid van het eigen kleine gelijk.

Mijn yoga-onderzoek gaf nog enkele werkpunten aan:
  • Viveka - Onderscheidend vermogen: Het is mogelijk het verschil te onderkennen tussen datgene wat onveranderlijk en eeuwig is, Brahman, en dat wat veranderlijk en tijdelijk is (al het andere, d.w.z. alle verschijnselen).
  • Vairagya - Bevrijding van alle passie: Door inzicht in de aard van het tijdelijke komt men er langzaam toe om de zgn. passies, met name hebzucht, genotzucht en prestatiezucht, los te laten vanwege hun verslavende werking.
  • Shad-sampat - Zes deugden: shama, beheersing van de geest; dama, beheersing van de zintuigen; uparati, innerlijke stabiliteit en welbehagen; titiksha, geduldig en gelijkmoedig volharden; shraddha, diep vertrouwen in de woorden van de goeroe, in de geschriften en in zichzelf; samadhana, perfecte innerlijke concentratie op het gestelde doel.
  • Mumukshutva - Het intense verlangen naar bevrijding, moksha of mukti geheten.
Er zijn vier yoga's of paden voor het bereiken van Moksha. Zij zijn de manieren van onbaatzuchtige dienstverlening, van zelf-oplossende liefde, van absoluut onderscheidingsvermogen, en van "koninklijke" meditatieve onderdompeling.

Nu is het tijd voor een korte meditatie, en ik hoop dat er maandag hier geen veldslag uitgevochten wordt in Antwerpen. Tracht overeen te komen, lieverds! En vergeet de wijze raad van de Dalai niet, please!

“Non-violence means dialogue, using our language, the human language. Dialogue means compromise; respecting each other’s rights; in the spirit of reconciliation there is a real solution to conflict and disagreement. There is no hundred percent winner, no hundred percent loser—not that way but half-and-half. That is the practical way, the only way.”

― Dalai Lama XIV

Geen opmerkingen:

Een reactie posten