Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog

Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog
David - I adore the community of saints / Gelukpa's

vrijdag 21 november 2014

Onderwijs ... [Dutch]

http://www.demorgen.be/opinie/we-moeten-af-van-de-examendefinitie-twee-uur-doen-alsof-het-internet-niet-bestaat-a2127735/

http://www.demorgen.be/economie/groen-pensioenleeftijd-leerkrachten-gaat-op-vijf-jaar-tijd-met-vijf-jaar-omhoog-a2127976/

Ik heb te doen met de mensen in het onderwijs aan de hand van bovenstaande artikels. Het is een mooi beroep maar enorm belastend, kan ik me voorstellen. Qua onderwijs heb ik me laten inspireren door Aurobindo die voorstander was van een integrale aanpak. In de Ken Jezelf-traditie, kan men mensen maar zoveel mogelijk tot zijn natuurlijke talenten brengen en die stimuleren. Wie iets graag doet, is bereid langdurig en zelfs zonder echt financieel voordeel het beste van zichzelf te geven. Wie dat kan stimuleren, creëert ambitieuze mensen, ook naar een beroep toe later.
"The first principle of teaching is that nothing can be taught". This statement of Sri Aurobindo condenses a whole lot of theories of education and a new form of pedagogy closer to integral approach to education. It puts learning above teaching. It makes learning a self-starting, self propelling process. It redefines the role of the teacher from a mere possessor of information to a facilitator and a guide for the learner.
Ik was zelf niet de gemakkelijkste tijdens mijn humaniora. De lessen in het hoger onderwijs was ik kalmer geworden. Hoe dan ook herinner ik me die leerkrachten bij wie lesvolgen een must was, aan wiens lippen je kon hangen en die zich in jouw leefwereld konden verplaatsen. Lesgeven, een mooi beroep en ik hoop dat ze de leerkrachten niet uitpersen als citroenen maar op tijd rust gunnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten