Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog

Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog
David - I adore the community of saints / Gelukpa's

zondag 16 november 2014

Veel bijgeleerd vandaag, ik ben daar enorm dankbaar voor. [Dutch]



Bovenstaande filmpje is wel het opvallendste filmpje dat ik vandaag via facebook gepost zag worden. Prachtig is dat. Een aanrader voor iedereen. Tegelijkertijd kan ik de teachings van Michael Tsarion aanbevelen die ook zijn kritische blik geeft over spirituele onderwerpen. Ik ga als een sneltrein vooruit met zelfstudie en onderzoek. Een boek van de Vedische cultuur ligt altijd open naast mij. Een mens kan alleen maar dieper duiken in het "Ken Uzelf". Wat de politiek betreft geloof dat over het hele politieke spectrum er goede mensen aanwezig zijn in alle partijen. Die mensen tot een consensus krijgen is een uitdaging voor henzelf. Het blijft een boeiende observatie ze allemaal aan het werk te zien. Als ze focussen op integriteit, en als debatten via dialoog tot een zekere consensus kunnen leiden is het doel bereikt denk ik voor onze leiders. Dat is aan hen natuurlijk, de bevolking kan alleen maar door hun mening te uiten de publieke opinie beïnvloeden en daardoor het beleid mee in kaart brengen. Een regering kan nooit zonder de goedkeuring van zijn bevolking, zoniet wordt ze daar op afgerekend via protest of het verlies van kiezers bij de volgende verkiezingen. Alles is met alles verbonden.

Het proces dat ik doormaak is geen sinecure, je moet er ballen voor hebben, het is gevaarlijk, boeiend, avontuurlijk, confronterend, maar uitermate bevredigend - ondanks het persoonlijke slachtveld in je leven waar je je moet durven doorworstelen, als een moedige krijger zonder vrees. Je mag jezelf nooit sparen en moet vooral JEZELF een geweten schoppen. De machtigste krijger krijgt vooral zichzelf onder controle. Daar heb ik vandaag keihard aan doorgewerkt. Volgende week tracht ik voor Vitalski een reeks filmpjes klaar te krijgen. Ik hoop nog de tijd te krijgen in mijn leven om vanaf mijn 37 werkelijk degelijke dingen op papier te zetten. Veel mensen gaan momenteel door hun eigen catharsis. Het internet zorgt voor een werkelijke informatierevolutie. Als ik even de draad kwijtraak ga ik terug naar de basis van het Boeddhisme en Hindoeisme. Zo boven, zo beneden. Wat er in de microcosmos gebeurt, zie je weerspiegeld in de macrocosmos. Enfin, ik ben bevredigd. Mijn grootste bekommernis gaat uit naar onze politieke leiders. Zij moeten het doen in de harde arena van het dagelijks leven! Geen gemakkelijke uitdaging, en het blijft een harde wereld. Ik kan hen alleen maar het beste wensen, veel moed, en de kracht om hun integriteit te bewaren, zoveel als kan. Ook zij gaan door hun beproevingen en inwijdingsbeproevingen in zekere zin. Wat ik nog mis in de politiek is dat de harde scheidslijnen en tegenstellingen tussen links en rechts eens overstegen kunnen worden. Ik probeer het alleszins in mijn eigen denken.

Overigens, ik heb op facebook de term indigo uit mijn naam verwijderd. Ik wil vrij zijn van sociale constructies in de richting van teveel new age-denken en ben vooral zelfkritisch. Overal zit een grond van waarheid in, maar ik houd me aan de dingen die zoveel mogelijk vrij zijn van illusie en zelfbedrog. Zoals u ziet, is dit proces vooral een innerlijke oorlog - waarbij je je moet vrijmaken van alles wat je je hebt laten wijsmaken door anderen of van dingen die je mogelijk jezelf wijsmaakt, een gevecht om steeds meer tot zelfkennis te komen, jezelf niet te sparen en het gevecht met je eigen tekortkomingen aan te gaan. Falen hoort erbij, het komt erop neer elke keer op te staan als je valt. En durven falen, wie geen fouten durft te maken, zal nooit iets bijleren.

Hou de moed erin luitjes in deze spannende tijden. Wanneer de situatie het ergst lijkt te zijn, is de mensheid vaak op zijn best. Dat dienen we nooit te vergeten. We kunnen meer dan we denken, innerlijke kracht aanboren, durven jezelf bij de horens te vatten, iedereen respecteren zonder je eigen mening te verloochenen en het licht in de duisternis blijven zien.

En politici aller landen, doe elkaar niet dood, hé. Tracht het op een beschaafde manier aan te pakken, en laten we mensen aub voor eens en voor altijd vragen elkaar niet met de dood te bedreigen. De bescherming van de integriteit van elk leven zou een wettelijke bescherming moeten genieten, hoe kritisch ik ook kan zijn voor N-VA en de ideologie van de partij, doodsbedreigingen - doordat ik ze zelf meermaals meegemaakt heb - kan ik alleen maar afkeuren in een beschaafde wereld.


Artikel 1 

Menselijke waardigheid
De menselijke waardigheid is onschendbaar. Zij moet worden geÎerbiedigd en beschermd.

Artikel 2 

Recht op leven
1. Eenieder heeft recht op leven.
2. Niemand wordt tot de doodstraf veroordeeld of terechtgesteld.

Artikel 3 
 Recht op menselijke integriteit
 

 1. Eenieder heeft recht op lichamelijke en geestelijke integriteit.
 2. In het kader van de geneeskunde en de biologie moeten met name worden nageleefd:
  • de vrije en geïnformeerde toestemming van de betrokkene, volgens de bij de wet    bepaalde regels, 
  • het verbod van eugenetische praktijken, met name die welke selectie van personen tot doel hebben, ó het verbod om het menselijk lichaam en bestanddelen daarvan als zodanig als bron van financieel voordeel aan te wenden, 
  • het verbod van het reproductief klonen van mensen. 

Artikel 4 

Verbod van folteringen en van onmenselijke of vernederende behandelingen of bestraffingen 

Niemand mag worden onderworpen aan folteringen of aan onmenselijke of vernederende behandelingen of bestraffingen.

Bron : Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie

Ik blijf een protector pur sang, een beschermer van wie in nood is, dat is deel van mijn taak hier op deze blauwe planeet - over alle grenzen heen! Laten we trachten bruggen te bouwen, in plaats van te verdelen. Dat is een kwestie van gezond verstand!

Peace to all!

K.

[Bovestaand Rumi-gedicht gedeeld door Peter Rothschild, enigszins iemand waarmee ik wel eens durf botsen en van mening verschillen in mijn hart, maar je ziet, wijsheid komt uit de vreemdste hoeken tot ons, vaak vanwaar je het het minst verwacht. Dank daarvoor, Peter! Daar kan ik nog een puntje aan zuigen.]

There's a crack in everything, that's how the light gets in ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten