Veel mensen denken ten onrechte dat het indalen van de geest, zoals dat symbolisch wordt beschreven in het pinkster-verhaal,
te maken heeft met het ontstaan van een nieuwe manier van denken. Dat
is begrijpelijk omdat het begrip geest in het gewone spraakgebruik
betrekking heeft op het denkvermogen. De verwarring is mede ontstaan
doordat het Engelse begrip mind meestal wordt vertaald met ‘geest’. Volgens authentieke spirituele tradities is dat onjuist.
Vorige week heb ik het boek ‘Sri Aurobindo of het Avontuur van het Bewustzijn’
dat Satprem schreef over Sri Aurobindo (ook Aurobindo Ghose genoemd,
1872 – 1950, zie nevenstaande foto) met veel belangstelling gelezen.
Deze Indiase yogi, goeroe, hindoe-mysticus, filosoof en dichter wist
naar mijn idee heel goed waarover hij sprak en schreef. Zijn leer,
leefwijze en manier van onderricht komen heel zuiver op mij over.Sri Aurobindo werkte heel nauw samen met zijn levensgezellin Mirra Alfassa (1878 – 1977, ook bekend als de Moeder, zie nevenstaande foto). In tegenstelling tot de meeste klassieke yoga-praktijken waren Sri Aurobindo en Mirra Alfassa niet gericht op een ontwikkeling vanuit het wortelchakra (ook wel stuitchakra genoemd), waarbij de kundalini onderaan de ruggengraat wordt gewekt en vervolgens wordt opgestuwd in de slangevuurkolom. Zij onderwezen het neerdalen van geestelijke kracht via het kruinchakra in de mens die zich daarvoor geschikt had gemaakt. Zij hadden dat proces, waarbij supramentale krachten de hele mens (inclusief de chakra’s) transformeren) in zichzelf gerealiseerd. Als gevolg van dat proces maken de onwetendheid en de beperkte kennis van het verstand plaats voor wat Aurobindo en de Moeder een supramentaal waarheids-bewustzijn noemen.
De term supramentaal duidt erop dat dit bewustzijn het mentale, en ook de hoogste vormen daarvan, verre overschrijdt. In hermetische tradities wordt dit supramentale bewustzijn wel aangeduid met het begrip geestziel omdat de tot rijpheid gekomen nieuwe ziel zich verbindt met de geest. De geestelijke alchemie spreekt over een alchemisch huwelijk dat in de mens dient te worden voltrokken.
Het supramentale bewustzijn werkt transformerend omdat het doordringt tot in de kern van de materiële werkelijkheid. Sri Aurobindo leerde dat het niet de bedoeling is om verlichting te bereiken door uit de materie te ontsnappen en in het nirwana te genieten, maar om het goddelijke in de materie te trekken, waardoor alles wordt vergeestelijkt, op een hoger plan komt en gaat leven en zijn uit goddelijke krachten.
De zoeker moet vele stappen zetten voordat supramentale neerdaling mogelijk is. De mens leeft hoofdzakelijk in zijn oppervlakkige verstand, leven of lichaam, maar er is een innerlijk wezen in hem met grotere mogelijkheden, waartoe hij moet ontwaken, want hij ondergaat er momenteel een erg kleine invloed van en dat zet hem aan tot het zoeken naar grotere schoonheid, harmonie, kracht en kennis. Daarom bestaan de eerste stappen uit het bewust worden en openen van het innerlijke wezen dat in het hart kan worden ervaren.
Vervolgens gaat het erom dat de zoeker steeds meer gaat leven vanuit het innerlijk. Het uiterlijke leven wordt dan bestuurd wordt door innerlijk licht en kracht. Op deze wijze ontdekt hij zijn ware ziel, welke niet het uiterlijke mengsel van mentale, vitale en fysieke elementen is, maar iets van de grote Werkelijkheid daarachter, een vonk van het goddelijke vuur.
Wanneer de zoeker leeft vanuit zijn ziel en op basis daarvan bijdraagt aan de zuivering van de natuur, kan er een opening naar ‘boven’ volgen dat de neerdaling van een hoger principe mogelijk maakt (het innerlijke pinksterfeest). Maar zelfs dan is er volgens Sri Aurobindo nog geen sprake van vol supramentaal licht en kracht. Er zijn namelijk verschillende niveaus die doorlopen moeten worden om te komen tot het supramentale waarheids-bewustzijn.
Sri Aurobindo onderscheidt vijf mentale niveaus die geopend moeten worden zodat de krachten daarvan kunnen vloeien in het denkvermogen, leven en lichaam: het gewone mentale, het hogere mentale, het verlichte mentale, het intuïtieve mentale en het bovenmentale) . Alleen daarna kan de volledige kracht van het supramentale waarheids-bewustzijn in de natuur werken.
Zelfdiscipline is onontbeerlijk op deze lange en beslist niet gemakkelijke spirituele weg. Noodzakelijk zijn een opening van het denkvermogen naar een grotere wijdte, een opgaan in wat het kosmische bewustzijn wordt genoemd en meesterschap over verlangens en passies. Een uiterlijk ascetisme is niet essentieel, maar de beheersing van verlangen en hechting en controle over het lichaam en zijn behoeften, hebzucht en instincten zijn onvermijdelijk. Het hele wezen dient getraind te worden, zodat het kan reageren en transformeren. De transformatie maakt het mogelijk dat het grotere licht en de grotere kracht in de natuur kunnen werken.
In deze discipline zijn de aspiratie van de meester voor zijn leerlingen onontbeerlijk, want anders zou het onmogelijk zijn door te gaan zonder veel struikelen en fouten waardoor de kans op succes nadert tot nul. De meester is degene die gestegen is naar een hoger bewustzijn en wezen. Hij of zij helpt niet alleen door zijn lessen, invloed en voorbeeld, maar vooral ook door zijn verworven kracht op anderen over te dragen.
Bron : http://www.arendlandman.nl/2011/06/de-indaling-van-de-geest-supramentale-neerdaling-volgens-sri-aurobindo-het-innerlijke-pinksterfeest-vereist-een-lange-voorbereiding-en-training/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten