Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog

Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog
David - I adore the community of saints / Gelukpa's

vrijdag 30 mei 2014

Mijmeringen ...

Wat doe je als je niet tussen 2, maar tussen schijnbaar vele vuren staat? In mijn omgeving hebben veel mensen N-VA gestemd, ook in mijn familie. Vrienden van vroeger kozen ook, net als vele anderen voor de partij van de Grote Leider. Ik heb mijn mening, en zij die van hen. Toch moeten we zien overeen te komen. Een moeilijke oefening, maar het is dat of het einde van de vriendschap. Ik denk aan de aanpak van Voltaire vroeger, die zijn tegenstanders nooit het recht zou hebben ontnomen om er een andere mening op na te houden. Verder blijft mijn grootste voorbeeld Aurobindo. Ik heb gelijkenissen in mijn leven gehad, ervaringen die hij ook heeft meegemaakt. Het is een verre vriend vanop afstand - overleden, maar nog zo dichtbij. Ooit trek ik me ergens terug om in stilte verder te werken voor de vooruitgang van de planeet, ver weg van alle politieke en / of religieuze twisten., waar ik niet bepaald gelukkiger van wordt. Vanbinnen zijn we toch allemaal hetzelfde, weinigen schijnen dat te snappen.


Deze prent spreekt boekdelen -

Bron : Facebook

Bij het uitbreken van de financiële crisis schreef een vriend al een gedicht naar mij. We zagen dit toen allemaal aankomen. Erover praten stond toen gelijk aan knettergek verklaard worden, en uitgelachen te worden. Wat doe je eraan, je kan niemand dwingen te luisteren .... Ik bleef met periodes dat mijn gezondheid het toeliet voornamelijk op vrijwillige basis mijn steentje bijdragen tot de samenleving. Afluisterschandalen vermoeden stond toen gelijk aan paranoïde verklaard worden. Toen kwam Edward Snowden, sommige dingen bleken nog erger te zijn dan bepaalde inzichten in de werkelijkheid die ons team eerderhad. Mensen die actief hun best doen, en al amper er iets voor terugverwachten, verpauperen nu nog meer in eigen stad sinds de verkiezingen. Geld, macht, status uiterlijk vertoon - het blijft winnen in dit Kali Yuga. Schijnbaar winnen - op werelds vlak, staat haaks op spiritueel succes.

Uittreksel gedicht dat ik kreeg rond 2008.

Zij, zij spitsen de oren om zeker niets te horen,
En openen de ogen als de werkelijkheid ze sluit.
Zij, zij feesten op de afgrond,
In een rondedans de diepte in en toch zij ze zo gedwee,
Afgestompt tot slachtvee en als de slachtingen dan echt komen,
Dromen ze rustig verder in reality-soaps
Die echter zijn dan het brood van de bakker.
Zij, zij zijn verloren,
Verzonken in bezonken rood.

Ik hou de tip van de Dalai Lama in mijn achterhoofd:
Look at situations from all angles, and you will become more open.
- His Holiness the Dalai Lama 

Of alles zo'n vaart zal lopen als de herhaling van de geschiedenis valt af te wachten, maar er zijn tendensen binnen Europa die toch tot nadenken aansporen - verder tracht ik geen oordeel te vellen, over niemand. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten