Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog

Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog
David - I adore the community of saints / Gelukpa's

zondag 17 augustus 2014

Truth - de zin en onzin van besparingen. [Dutch]

Besparingen alom, belastingen omhoog, studeren duurder. Stap voor stap worden belangrijke rechten weggenomen, want er moet bespaard worden. Om banken te redden om de upper-upper-class te redden is er natuurlijk altijd geld (zonder hen te veroordelen, ik heb ook vrienden en kennissen daar, maar wie mij kent zou moeten weten dat ik niet alleen wakker lig van the happy few). Dat de armoede in België amper is weggewerkt op tien jaar tijd werden we al gewoon, maar dat men nu ook nog raakt aan de rechten en verworvenheden van middenklasse-gezinnen is quasi onbegrijpelijk. Als dit zo verder gaat, zal het populisme alleen maar toenemen, en de afkeer van het systeem. Wij betalen zo'n enorme belasting in dit land (vooral de hardwerkende middenklasse-gezinnen), daar zou zelfs perfect met wat goodwill een basisinkomen mee in het leven geroepen kunnen worden. Dat rechtse regeringen hun overheid willen afslanken stoort me niet, maar dat ze dan daar naar de middelen gaan zoeken: bij het overheidsapparaat. Onderwijs mag geen zaak van een elite zijn. Zoals die quote op facebook het zo mooi verwoordde, aan wie heeft de wereld al die schulden, aan de planeet Jupiter? Neem het van mij aan, ik weet het uit bepaalde betrouwbare bronnen, het geld dat de arme belastingbetaler ophoest gaat nota bene integraal naar mensen die een Federal Reserve beheren, en andere grote financiële instellingen in onze virtuele economie (getalletjes op een computer, en geld drukken maar). Hoe weet ik dit, ik ken mensen van daar! Ik tracht voortdurend aan te sporen aan de rijken en machtigen onder ons om te herverdelen, maar dan luidt steeds het antwoord dat men mensen niet mag dwingen te delen, dat men niet afgunstig mag zijn op andermans rijkdom. Dat ben ik verre van, ik wil gerust zelfs stinkend rijk worden, ik zou alleen veel uitdelen, mij kennende. Follow the money. Ik ben benieuwd wat er nog zal volgen in deze besparingsronde. Een rijke samenleving is het zijn bevolking verschuldigd voor eenieder in alle basisbehoeften te voorzien, te voorzien in onderdak, kleding, voeding, onderwijs, sociale diensten, en meer zaken besproken in artikel 23 van de Grondwet en artikel 25 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Amerikaanse toestanden met torenhoge studentenleningen, we verzetten ons er absoluut tegen. Kwalitatief, betaalbaar onderwijs moet een recht blijven voor iedereen, van alle sociale klassen en rangen. Ik moet altijd lachen als ik nieuwe aankondigen over besparingen hoor. Zoals ik tegen mijn Turkse buurman reeds zei: 'De crisis, dat is een overschrijving.'

"It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning."
Henry Ford
De middenklasse deint uit, de onderklasse crepeert stilaan, en de hogere lagen van de bevolking worden - ondanks de crisis - rijker en rijker. Indien deze tendens zich voortzet voorspel ik sociale onrust, verzet, stakingen, en in het ergste geval in de verre toekomst: revolutie. En daar wordt niemand beter van. Alle politieke leiders moeten de lobbyisten maar weren als kiespijn, indien ze enkel hun financiële belangen willen verdedigd zien. En de bevolking is stilaan redelijk politiek bewust en weet heel fijntjes hoe de wereld in elkaar zit. Politici die op de lange baan dergelijke zaken trachten verkocht krijgen, zullen ook de rekening gepresenteerd krijgen. Ik zou zelfs nog met een eenmalige indexsprong kunnen leven. Ik begrijp dat in crisistijd de bedrijven een belangrijke motor in het economisch bestel zijn, maar als enkel het patronaat erop vooruit gaat ten koste van de rest van de bevolking, dan denk ik stilaan aan het soort fascisme waar Mussolini over sprak. Hier komen vodden van.


"Fascism should more properly be called corporatism because it is the merger of state and corporate power." -- Benito Mussolini


Ziezo, dit is mijn bescheiden mening, iedereen is vrij er een andere mening op na te houden. Ik heb in mijn eigen familie Vlaams-Belangers en N-VA'ers en tracht daar ook in vrede mee samen te leven, maar ik heb mijn eigen visie hierop en op dat deze tendens zich niet voortzet. Ik heb mijn hoop gericht op het sociale gelaat van CD&V, het verdedigen van de mensenrechten waar Open VLD voor staat, en de belofte van N-VA dat ze niemand zouden achterlaten. Het gaat hier tenslotte stilaan om de rechten van alle werkende mensen met kinderen, om dan maar te zwijgen van zij die in kansarmoede opgroeien en helemaal in de miserie terecht komen. Nogmaals, ik hoop dat deze tendens zich niet verderzet. Verder tracht ik integraal te denken, ik kan zowel rechtse als linkse standpunten smaken, maar ben mijn sociaal geweten nooit verloren. Ik leer zelfs bij van Mehal Rockefeller, met wie ik regelmatig ideologisch grondig van mening verschil en in de clinch lig, maar wie ik uiteindelijk respecteer om hun eerlijkheid en waardigheid omdat ik van mening mag verschillen, het is nu aan de politiek om te rechten van de mensen niet af te breken, maar te beschermen. Verder is dat een toffe knul, mijn leeftijd. Maar ik blijf - symbolisch gezegd - de mensen een geweten schoppen (cfr. Louis Paul Boon).

Kristof, Humble Member of Humanity's Noble Protection Team

Geen opmerkingen:

Een reactie posten