Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog

Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog
David - I adore the community of saints / Gelukpa's

dinsdag 21 oktober 2014

State of being [Dutch]

Terug naar de basis. Naast mij ligt het boek van Satprem over Sri Aurobindo. Een boek waar ik me keer op keer door kan laten inspireren en wel mijn favoriete boek blijft temidden een bibliotheek vol werken over filosofie, theosofie, antroposofie, vrijmetselarij, religie, psychologie, sociologie, geschiedenis en recht. De yoga van Aurobindo is uitermate moeilijk. Ik beklaag mij vaak de weg die ik voor mezelf gekozen heb en merk de laatste tijd weinig vorderingen. De tegenwerking op de weg is wél overduidelijk. “Life is what happens while you're busy making other plans”, zei John Lennon ooit terecht. Ik denk dat hij met deze vaststelling heel pienter uit de hoek kwam. Een analyse van mijn levenspad-numerologie gaf aan dat ik vanaf mijn 37ste kans maak om op creatief gebied pas echt open te bloeien naar buiten toe. Mij werd aangeraden om hard aan mezelf te blijven werken en vooral gedisciplineerd te blijven. Mensen die hun integriteit niet verliezen blijven grote inspiratiebronnen voor mij, ongeacht het beroep dat ze uitoefenen. “Jij bent zo streng voor jezelf”, merkt mijn vriendin vaak op. Tuurlijk, alles in het leven is er om getransformeerd te worden in het positieve, zelfs al krijgt men op het eerste zicht met zoveel ellende af te rekenen dat men de moed zou durven verliezen. Mijn grootste zelfkritiek is dat ik momenteel niet veel verder geraak dan het geschreven woord, dat ik muzikaal gezien ook stilgevallen ben, en dat dit een grote belemmering vormt voor de verdere toepassing en integratie van de integrale yoga die Sri Aurobindo aanreikt. Toch weet ik dat elk niemandsland waar we ons in kunnen bevinden slechts van tijdelijke aard is, en dat wanneer we tegenwind en weerstand blijven bieden tegenover alles wat ons belemmert, we op een dag toch zullen doorstoten naar meer licht, meer waarheid, meer vreugde, meer vrijheid, en uiteindelijk een stap voorwaarts geraakt zullen zijn, en dit zullen beseffen wanneer we terugkijken naar het vertrekpunt waarvan we gekomen zijn. In tussentijd tracht ik me ook te verdiepen in het werk van Plato door onderzoek te doen op internet en blijf ik dagelijks mediteren.

Moeilijkheden en hindernissen werpen de mens op zichzelf terug. Terwijl echter de gemene man de schuld bij andere mensen zoekt en het noodlot aanklaagt, zoekt de edele de fout bij zichzelf, en door deze zelfkritiek wordt de uiterlijke hindernis voor hem aanleiding tot innerlijke verrijking en ontwikkeling.

* Wordt vervolgd *

Geen opmerkingen:

Een reactie posten