Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog

Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog
David - I adore the community of saints / Gelukpa's

zaterdag 18 oktober 2014

Een uitdaging die kan tellen ... [Dutch]

Wie zich op het pad van occulte training begeeft of een bepaalde yoga begint te praktiseren, wordt aangeraden de weg helemaal af te maken. Je kan er niet zomaar mee spelen eens je bepaalde dingen in gang steekt. Na het herlezen van het boek van Satprem over Sri Aurobindo "Het avontuur van bewustzijn" besef ik dat Sri Aurobindo en de Moeder een enorm werk verricht hebben, tot aan het transformeren van de materie toe, verlichting in elke cel van het lichaam. Ik weet niet of ik even ver zal geraken, maar ik realiseer mij dat dit een zeer interessante yoga is voor elke Westerling. Evenzeer besef ik dat het geen yoga is voor zwakkelingen. Als je vorderingen maakt lijkt alles regelmatig dwars te gaan zitten. Een leven vrij van ziekten zou mooi meegenomen zijn, zeker na al tien jaar problemen van allerlei aard met de gezondheid. De theosofie is interessant om een bepaalde mentale honger te stillen, je komt tot inzicht en gnosis maar achteraf bekeken heb ik teveel tijd verspeeld aan louter intellectueel vermaak. Het boek van Aurobindo spoort aan tot actie en geeft moed en richtlijnen in moeilijke tijden. Net als Aurobindo doe ik het niet louter alleen voor mezelf, ik wil op de één of andere manier een terrein vinden waar ik de mensheid in evolutie mee kan vooruit helpen. De focus op de staat van Vreugde blijft belangrijk, en als men in het bovenbewustzijn voldoende licht heeft vergaard, kan me de afdaling beginnen in de lagere, duistere regionen van ons leven en van deze aarde, om aldaar dit te transformeren. Men moet inderdaad eerst door de hel durven gaan alvorens men tot de hemel kan komen. Ik weet dat het niet gemakkelijk zal zijn, maar ik wil de strijd terug aanvatten. Ik heb gelukkig geen kwaadaardig gezwel dus de operatie waar ik voorsta zal wel meevallen. Ik ben het toch gewend van dokters te zien, dus hier ga ik niet over klagen. Wat ik in het vooruitzicht heb geeft me een vreugdevuur vanbinnen; de tips voor creatieve arbeid zijn ook mooi meegenomen. Blijkbaar moet men het bewustzijn boven het hoofd lokaliseren en centreren en vandaar uit de inspiratie laten binnenstromen, bewust in een "stream of consciousness". Een diepe bewondering heb ik voor het vernuft van Sri Aurobindo en zijn visionair intellect. Hier heb ik echt wat aan. Het bestuderen van de wereldreligies heb ik deels voltooid, maar het wekt soms de vrees voor de toorn van God op, als men religieuze teksten te letterlijk neemt. De spirituele visie van Sri Aurobindo ziet de tegenwerkende krachten net als hulp: ze dagen je uit en gaan dwarszitten om je net op termijn sterker te maken. Asura's zijn inderdaad wezens die zich tegen de evolutie verzetten, die de Goddelijke wil dwarsbomen, maar ze weten toch dat ze uiteindelijk het onderspit moeten delven en trachten vooral hun eigen vernietiging uit te stellen. Ik maak me er niet te druk over. Wie zich klaarmaakt voor het serieuze werk van de yoga moet alle angst uitschakelen en moet pal kunnen staan tegenover de meest immense natuurkrachten zonder te verpinken. Spannend, en ik ben blij dat ik het boek gelezen heb. Dé ideale yoga voor het Westen die je moed geeft om het onmenselijke gevecht aan te gaan. Onmenselijk, want je wordt keer op keer uitgedaagd en moet een diamanten wil hebben en een evenwicht van graniet. Als het op termijn mezelf volledig, helemaal kan transformeren ten goede en wie weet ook nog een bepaald deel van de mensheid kan helpen dan ben ik al tevreden. Ik heb zeker niet de pretentie om te beweren dat ik even ver zal geraken als Aurobindo en de Moeder, maar ik ga zeker blijven oefenen. Mijn spirituele oefening is schrijven in een meditatieve staat. Het mediteren werd vervelend, ik schreef al over de vervelende leegte die me overvallen is sinds de 'duistere nacht van de ziel' en de angst voor depressies zit er wel in, omdat dat ik lang geleden heb moeten doorspartelen. Langs de andere kant waren mijn crises uit het verleden een manier van de natuur om me op dit pad te gooien, en het gaat relatief goed. Mijn immuumsysteem schijnt zich stilaan te herstellen, hoewel het nog niet helemaal goed functioneert, maar er is licht aan de horizon. Gezondheidshalve kom ik van ver, ik heb zelfs eens twee jaar CVS doorgemaakt na een 'ontspoorde, uit de hand gelopen' klierkoortsinfectie met complicaties van de lever. Dit is gelukkig allemaal verleden tijd. De homeopathie, de orthomoleculaire geneeskunde, naast de klassieke geneesmethoden, heeft me - ondanks het gekwaak van de crititici - enorm geholpen in mijn moeilijkste momenten. Complementaire geneeskunde is de toekomst, ik ben er het bewijs van. En yoga en meditatie beginnen na een tiental jaar hun vruchten af te werpen, hoewel ik besef dat het echte werk nu pas begint. Ik hoop van harte dat ik gespaard mag blijven van verdere collapses van mijn afweersysteem en mijn verdere gezondheid. Dat goedaardig gezwelletje laat ik opereren en dan kan ik weer aan het schrijven. Mijn overgevoelig zenuwstelsel blijft me soms parten spelen, maar daar klaag ik niet om, ook daar heb ik het beste medicijn gevonden : voldoende rust voor het lichaam indien nodig, stress mijden, vitamines nemen en een weinig medicijnen. Alle moeilijkheden zijn er alleen maar om te transformeren.

Conclusie : de erkenning van de waarde van alternatieve geneeskunde, en de postieve effecten van yoga en meditatie zijn een onderschat fenomeen maar een intellectuele goudmijn voor de artsen van de toekomst. Omwille van ecomonische redenen wordt dit nog tegengewerkt, maar mensen hebben nog altijd het recht zelf te kiezen wat ze doen, dat kan het gelobby van op geld beluste mensen en bedrijven overstijgen. Zonder deze combinatie van geneesmethoden had ik wellicht niet meer geleefd - zelfs het gevaar voor een levertumor is als sneeuw voor de zon verdwenen, jaren geleden, dankzij natuurgeneeswijzen als basis. Met goede moed, vreugdevol de toekomst en de duisternis tegemoet, als je het mij vraagt - en je door niets of niemand van de wijs laten brengen! Dat vergt moed en durf, maar het loont.

Mag ik nog wijzen op het mooie dorp Auroville, door Aurobindo en de Moeder gesticht met als credo (Engelstalig) de eenheid van alle mensen :


Auroville wants to be a universal town where men and women of all countries are able to live in peace and progressive harmony above all creeds, all politics and all nationalities.
The purpose of Auroville is to realise human unity.

The Auroville Charter

  1. Auroville belongs to nobody in particular. Auroville belongs to humanity as a whole. But, to live in Auroville, one must be a willing servitor of the divine consciousness.
  2. Auroville will be the place of an unending education, of constant progress, and a youth that never ages.
  3. Auroville wants to be the bridge between the past and the future. Taking advantage of all discoveries from without and from within, Auroville will boldly spring towards future realisations.
  4. Auroville will be a site of material and spiritual researches for a living embodiment of an actual human unity.
Aanbevolen website : http://www.auroville.org/contents/1

Tot zover deze positieve, vreugdevolle noot in tijden van politiek moeilijke tijden, waarbij ik iedereen aanraad om vreugdevol de toekomst in te gaan en niks te vrezen.

Gegroet,

K.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten