Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog

Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog
David - I adore the community of saints / Gelukpa's

woensdag 2 april 2014

Overpeinzingen - [Dutch blogpost]

De afgelopen maanden heb ik hier weinig persoonlijks kunnen schrijven. Ik was stevig bezet door mijn nieuwe opleiding informatica, na het anderhalf jaar rechtspraktijk waar ik een goede basis recht opdeed, maar terugviel op mijn oudere liefde waar ik tien jaar geleden al mee bezig was, na eerst een tiental jaar in de wereld van de cultuur te vertoeven, met poezie, boeken en muziek. De rechtspraktijk werd me iets teveel theorie van buiten leren en aan papegaaien heeft niemand iets. Je kan alles ook opzoeken als je weet in welke databank dat je moet zoeken. Een gesprek volgde met de trajectbegeleider van de opleiding HBO Informatica, georganiseerd door het CVO Antwerpen. Eerst wou ik de optie netwerkbeheer kiezen, maar overleg met de trajectbegeleider leidde tot de keuze voor de optie programmeren, omdat ik zo creatief en praktisch aangelegd ben. Geen ellenlange blokken theorie meer studeren, maar puur praktisch een netwerk leren instellen en configureren op één of meerdere servers, code leren schrijven in C# en de werking van databanken onder de knie krijgen in SQL. Veel praktijk en meteen aan de slag, net wat ik nodig had. Mijn overige passie, namelijk de studie van de wijsheidsreligies, gekoppeld aan de ervaringen die ik zelf heb gehad doorheen de jaren, en wat ik al leerde uit vrijwilligerswerk, verdween even naar de achtergrond. Ik had bijna een afspraak met Dr. Jean-Marie De Cuypere, een psychiater geschoold in de transpersoonlijke psychologie, maar deze wou naar eigen zeggen het avontuur niet aangaan van mijn therapeut te worden. Ik dacht aanvankelijk iemand gevonden te hebben met een open geest, maar botste op een muur, zoals zo vaak rond deze onderwerpen. Via internet, achter de schermen, kan ik af en toe eens iemand bijstaan die een spirituele crisis doormaakt, kan ik boeken aanraden, of eventuele esoterische orden, scholen, broederschappen enzovoorts. Doorheen de jaren had ik al enkele deugddoende, verruimende gesprekken met yogi's, theosofen, vrijmetselaars enzovoorts waar ik min of meer inspiratie uit kon putten. De wetenschap zoals die nu is, blijft nog grotendeels stilstaan. Het pionierswerk van velen is slechts gekend bij een enkeling in de wetenschap, en zoals Dr De Cuypere ook reeds bewees, durven weinigen de dialoog aangaan, wanneer je met een kritische blik naar de huidige gang van zaken kijkt, naar de talloze mensenrechtenschendingen die ik heb gezien en zelf heb mogen ondervinden, enzomeer. De kunst is om temidden dit alles constructief en positief te blijven. Meer en meer mensen beseffen hoe een elite van bankiers onze politici via lobbygroepen letterlijk kopen, en dat er in de wereld aan de daadwerkelijke problemen niks verandert. De mensenrechtenverdragen zijn vaak nog dode letter, en dat is zeer jammer. Moeten we nu om een revolutie schreeuwen, zoals Russell Brand het zo komisch verkondigt? Of zoals ik zelf al eens boeksgewijs opriep voor een grote nationale staking, ik moet jullie het antwoord schuldig blijven. Voor mezelf heb ik gekozen om te vechten om een degelijke opleiding af te maken, na jaren verlies door gezondheidsklachten, gepaard gaande met heftige, onmenselijke kundalini-verschijnselen waar niemand iets van begreep (zoals ook Jung al eens aangaf, slechts een beperkt groepje experts kent hier iets van, anderen denken dat je gek bent als je dit ervaart). Ik heb voor mezelf besloten al mijn kennis en kunde ooit ten dienste te stellen van de mensheid, want daar draait het om, en goede projecten en initiatieven te ondersteunen waar ik kan. Mijn droom blijft om ergens online te kunnen brainstormen over veel onderwerpen die tot het domein van de transpersoonlijke psychologie en de oude wijsheidstradities behoren, maar dat idee laat ik voorlopig rustig rijpen. Links en rechts vraag ik al eens aan mijn contacten die zelf door een merkwaardige transformatie van het bewustzijn zijn gegaan, om hun ervaringen op papier te zetten en leesbaar te maken voor iedereen die deze blog bezoekt. Op termijn zou ik dit graag uitbreiden, in de verre toekomst, en zo bepaalde informatie toegankelijk maken, ook voor psychologen, artsen, hulpverleners en al wie baat kan hebben bij die informatie, zoals ook diegenen die zélf een bepaald ontwaken doormaken.

Zelf ben ik veel te vredelevend om een goede revolutionair te zijn. Revoluties hebben in het verleden al teveel slachtoffers gemaakt. Er is tijdens de Franse revolutie teveel bloed gevloeid dan nodig was. Ik geloof wél in een zekere mate van burgerlijke ongehoorzaamheid en de kracht van niet-geweldadig protest. Langs de andere kant zijn wij Belgen, gezegend in zo'n welvarend land te leven en mogen we daar dankbaar om zijn zonder te morren. Dit neemt niet weg dat als je het grotere plaatje beseft, de toenemende inkomensongelijkheid, het uitsterven van de middenklasse, dat dat tot nadenken stemt. Is het dan echt zoveel gevraagd aan de superrijken om hun duit in het zakje te doen voor een wereld waar mensen op sommige plaatsen van de honger verkommeren? Ik heb gepraat via internet met Mehal Rockefeller en Peter Rothschild. Mehal is een intelligent man, één van die elite, en is liefst de koning der koningen, maar doet af en toe ook goede werken. Peter is een zakenman uit de financiële wereld die goed beseft hoe de meerderheid der mensen volgzame schapen zijn en dat hij en de zijnen daar makkelijk gebruik van kunnen maken. Beiden zijn occultisten, Mehal is geschoold in holistische geneeskunde en ayurveda en goed op de hoogte van astrologie, zowel Westers als Vedisch, en Peter een volgeling van Aleister Crowley. De onderdrukking van de 1% is ronduit bedenkelijk ; ze zouden in no time de armoede in de wereld kunnen verhelpen en doen het niet of onvoldoende, maar de integrale denker in mij tracht zich te verplaatsen in de leefwereld van iedereen, arm én rijk. Ik geloof nog steeds dat verandering, echte verandering bottom-up gebeurt, vanuit een stevig gewapende publieke opinie, verbaal gewapend dan, want ik ben niet voor geweld. Top-down verandering hebben we zelden gezien op wereldschokkend niveau, is het omdat macht corrumpeert, of zijn politici en leiders gewoon teveel de speelbal van lobbygroepen? Ik weet het niet. Er leeft in ieder geval iets in de maatschappij en het zijn boeiende tijden voor alle mensen van goede wil die deze kans zoveel mogelijk ten positieve kunnen aanwenden om zichzelf te verbeteren en van daaruit de wereld. Hopelijk zit de publieke opinie in de toekomst een beetje in de goede richting en worden er politieke thema's aangekaart waar iedereen belang bij heeft, en kan men bijvoorbeeld het lot van de allerzwaksten verbeteren, want de ketting is slechts zo sterk als de zwakste schakel. Ik kijk moe maar voldaan terug op een vruchtbare periode van studie en bezinning, en geniet ruimschoots van mijn relatie, nu ondertussen een jaar samen met Marlies. Halleluja!


Where ignorance is our master, there is no possibility of real peace." 

Dalai Lama 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten