Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog

Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog
David - I adore the community of saints / Gelukpa's

dinsdag 23 september 2014

Jan Jacob na de inverdenkingstelling: "Ik wil alleen de waarheid" [Dutch]

Redactie − 23/09/14, 10u56  − Bron: Humo
© belga. Jan Jacob met zijn advocaat Peter Callebaut.
Jan Jacob, de vader van de in 2010 overleden Jonathan Jacob, zegt in een interview met het weekblad Humo dat hij niet uit is op wraak op de agenten die verantwoordelijk zouden zijn voor de dood van zijn zoon. "Ik wil alleen de waarheid weten."
  •  
    Die reportage heeft een doorbraak betekend
    Jan Jacob
Bijna vijf jaar geleden overleed Jonathan Jacob in een poliltiecel na een interventie door acht leden van het speciale bijstandsteam van de politie. Die ploeg, beter bekend als de 'bottinekes', werd opgeroepen om Jacob in bedwang te houden. Maar de situatie liep fout af en de jongeman overleed in de cel na de politie-interventie.

Na een jarenlang juridisch gevecht besliste Jan Jacob om de camerabeelden van de interventie in de politiecel door te spelen aan het VRT-programma 'Panorama'. Dat dreigt hem nu duur te staan te komen, aangezien Jacob in verdenking werd gesteld wegens het lekken van de beelden. Zelf blijft Jacob erbij dat hij nooit het onderzoek heeft willen schaden. "Ik wil net dat een aantal zaken wel wordt uitgezocht. Ik begrijp niet dat ze dat niet inzien. Die reportage heeft een doorbraak betekend. En 'Panorama' heeft dat heel correct aangepakt. Ze noemden niemand bij naam, alle agenten waren anoniem. We hebben gewoon een aantal dingen willen aankaarten zonder iemand te viseren."

"Geen argumenten tegen mij"
Voor Jacob lijkt het er dan ook op dat "te veel zaken lijken te suggereren dat bepaalde mensen worden beschermd". "Ik blijf roeren. Misschien is dat stom van mij. Maar ik wil gewoon de waarheid." Schrik om vervolgd te worden, heeft Jan Jacob niet. "Er zijn geen argumenten om mij te veroordelen. Die beelden hebben het onderzoek uit het slop gehaald. Mijn advocaten gaan de buitenvervolging vragen." Jacob hoopt dan ook dat zijn proces met open deuren gevoerd kan worden.

"Mijn zoon heeft fouten gemaakt, hij had drugs genomen. Maar hij was geen zware drugsverslaafde. Hij was bereid zich te laten opnemen. Hij wou alleen niet in de isoleercel." Volgens zijn vader was Jonathan "niet agressief, maar psychotisch. Een enorm verschil." Toch wil hij naar eigen zeggen geen pure bestraffing van de 'bottinekes'. "Ik eis niet dat iemand naar de gevangenis gaat. Daar wordt niemand beter van. En Jonathan komt er niet mee terug. (...) Maar er zijn die dag wel fouten gemaakt. De verdediging van de agenten benadrukt nu hoeveel interventies ze wél al goed hebben aangepakt. Dat bestrijd ik ook niet."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten