'De heersers van de oude tijd, die wisten hoe te handelen volgens het Tao, vergrootten niet de kennis van het volk, maar probeerden het te brengen tot eenvoud. Is het volk moeilijk te besturen, dan komt het omdat het teveel kennis heeft. Daarom is hij het volk regeert door middel van kennis een gesel voor het land, wie dat niet doet een zegen.'
Zoals de wijze in eigen persoon, zo moet de vorst het Tao in het hele rijk tot heerschappij brengen. 'Als vorsten en koningen de eenvoud van het Tao wisten te bewaren, zouden alle mensen hen vanzelf als heer herkennen; hemel en aarde zouden zich verenigen en verfrissende dauw doen neerdalen; niemand zou het volk gebieden en het zou vanzelf het goede doen'.
Waar het Tao heerst zal vrede heersen, want de wijze verafschuwt wapens en oorlog. Is hij genoodzaakt de wapens op te nemen, dan doet hij dat gedwongen en met tegenzin. Het graag doen zou betekenen graag mensen vermoorden. 'De goede overwint, en dat is alles. Hij overwint en is niet trots. Hij overwint en triomfeert niet. Hij overwint en wordt niet arrogant. Hij overwint want hij kan niet anders. Hij overwint en wordt niet geweldadig.'
De ideale toestand van de maatschappij die zou ontstaan als het Tao heerste, en waarin het volk simpel en eenvoudig in vrede en welvaart zou kunnen leven, wordt door de filosoof als volgt omschreven: 'Zorg, dat het volk niet graag sterft, dat het niet wegtrekt naar den vreemde, dat het schepen en gevechtswagens heeft en die niet bestijgt, dat het pantsers en wapens heeft en die niet aangordt, dat het lekker eet, mooi gekleed gaat, gerieflijk woont en houdt van zijn gewoontes. Het buurland ginds is te horen, maar het volk wordt oud en sterft zonder er ooit te zijn geweest.
Bron : De geschiedenis van de filosofie, Hans Joachim Störig, Spectrum Uitgeverij.
Verder (Engelstalig)
"The first principle of teaching is that nothing can be taught". This statement of Sri Aurobindo condenses a whole lot of theories of education and a new form of pedagogy closer to integral approach to education. It puts learning above teaching. It makes learning a self-starting, self propelling process. It redefines the role of the teacher from a mere possessor of information to a facilitator and a guide for the learner.
Sri Aurobindo on education
"There can be no education without ethics".
Manly P. Hall
The best education helps the student to find his inner knowledge, wisdom and creativity, and helps the student to know himself, his talents, strengths and his weaknesses.
Kristof Van Hooymissen
shamanic artist - pleiadian gabrielian - michaelian - having faith in G-d above all else - sovereign - ethical - refuse RFID chipping / sovereign Uniting 144000, peaceful bodhisattva-buddha (nirmanakaya) mahatma- defender of freedom : physical, mental, spiritual - following my highest calling (Shamballah), ASHTAR “We all shape the world together, be wise and virtuous in your life loyal immortal legions visionary mystic Gabriel Sadhu turtles integral & bhakti, raja & siddha, maha yogi
Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog
zondag 31 augustus 2014
Kritische benadering ten aanzien van een kennismaatschappij in opmars, door de bril van Lao Tse (Taoïsme) [Dutch]
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten