Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog

Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog
David - I adore the community of saints / Gelukpa's

zondag 31 augustus 2014

Bezigheden [Dutch]

Bezig blijven vanuit het niet-handelen, zoals de wijze Lao Tse het ons zo prachtig wijs probeerde te maken, is nu mijn dagelijkse oefening. Vanuit mijn eigen geschiedenis ben ik in mijn leven veel met psychologie en psychiatrie bezig geweest. Dit bracht mij tot een studie – in grote lijnen – van de geschiedenis van de filosofie (die ik nu herneem door het geweldige boek van Hans Joachim Störig) te herlezen. Opvallend is dat het boek begint in het Oosten, bij het boeddhisme en aanverwanten, iets waar ik ik veel potentieel in zie voor de psychologie van de toekomst, maar ook voor de moderne wetenschap. Ik heb me jarenlang verdiept in de Oude Wijsheid in het mondjesmaat bestuderen van een aantal religies, maar ga dit stilaan afronden, er is zoveel te bestuderen, dat ik me liever verdiep in de levens van belangrijke spirituele figuren zélf, om dan een parallel te trekken met de ervaringen die zogenaamde krankzinnigen meemaken in onze instellingen (met wiens lot ik diep begaan ben, gezien het aantal schendingen van mensenrechten daarginds, en gezien mijn eigen ervaringen op het terrein, als ervaringsdeskundige én als vrijwilliger), en om zo te kijken – doorheen de culturen – waar die alternatieve benaderingen heilzaam kunnen zijn voor mensen in het Westen. Ik tracht constructief te werk te gaan, en de integrale aanpak van Ken Wilber te hanteren. Opbouwend werk, bruggen bouwen, en mezelf dwingen alles op papier te zetten. Mijn persoonlijke zoektocht begon met een buitenzintuiglijke ervaring op de leeftijd van tien jaar. Dat mij dat op zo'n avontuurlijk spoor van ontdekking zou doen belanden had ik niet verwacht. Anyway, ik tracht op lange termijn dus één en ander op papier te krijgen, zie er enigszins tegenop omdat het een hele karwij zal worden, maar ik doe het niet alleen voor mezelf, maar vooral voor anderen als zij daar enigszins steun of voordeel uit kunnen putten. Maar eerst de filosofie nog eens herhalen en diens geschiedenis en de waarden van de Verlichting in het Westen niet overboord gooien. Ik zie wel waar ik uitkom. Het baanbrekend werk van dokter Stanislav Grof blijft tot de verbeelding spreken. Ik heb een diep respect voor die man zijn inzet en levenswerk op het gebied van het bewustzijnsonderzoek.

Wordt vervolgd ... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten