Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog

Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog
David - I adore the community of saints / Gelukpa's

zaterdag 15 juni 2019

Wijsheid van de dag. (Dutch)

Men moet paramartha verkrijgen opdat men niet een te gemakkelijke prooi wordt voor samvriti  - dit is een filosofisch axioma. - (Bron: De Geheime Leer, H.P. Blavatsky). Zie ook Tibetaanse Studies & The Kundalini Clinic, Kristof Gabriel van Hooymissen, Brave New Books, 2019

Deze wijsheid verwijst naar het realiseren van de absolute werkelijkheid die tegengesteld is aan de empirische of relatieve werkelijkheid (samvriti, de bron van alle illusie, volgens de Stem van de Stilte, van H.P.Blavatsky). Ook verwijst dit naar de nonduale aard van de werkelijkheid.

De mahayana-school onderwijst het verschil tussen twee waarheden - paramarthasatya en samvritisatya (satya, 'waarheid'). Van deze twee waarheden wijst samvriti op het bedrieglijke karakter of de leegte van alle dingen. Het is in dit geval een betrekkelijke waarheid. Dit vormt een twistpunt tussen de madyamika's en de yogachara's. De eersten ontkennen en de anderen bevestigen, dat elk voorwerp slechts ten gevolge van een vroegere oorzaak of aaneenschakeling van oorzaken bestaat. De madhyamika's zijn de grote nihilisten en ontkenners, voor wie, in de wereld van het denken en het subjectieve evenzeer als in het objectieve heelal, alles parikalpita, een illusie en een dwaling is. De yogachara's zijn de grote spiritualisten. Samvriti is daarom, als slechts een betrekkelijke waarheid, de oorsprong van alle illusie. (Bron: De Stem van de Stilte, H.P.B.)

De Stem van de Stilte raadt aan : 'U moet de leegte van het schijnbaar volle, en de volheid van het schijnbaar lege onderzoeken'. (...) Want weet dat het EEUWIGE geen verandering kent. 'Keer u voor altijd af van de acht afschrikwekkende oorzaken van lijden. Streng en veeleisend is de deugd viraga (gelijkmoedigheid).

U moet uzelf verzadigen met zuivere alaya, één worden met het zielendenken van de natuur. Eén daarmee bent u onoverwinnelijk; ervan gescheiden wordt u de speelplaats van samvriti, de oorsprong van alle misleiding in de wereld.'

Wie dit doet bereikt uiteindlelijk het Dal van Toevlucht, dhyanamarga, het 'pad van zuivere kennis'.

Voordat u vaste voet kunt zetten op dhyana-marga en dit pad het uwe kunt noemen, moet uw ziel worden als de rijpe mangovrucht: zo zacht en zoet als zijn goudglanzende vruchtvlees voor het leed van anderen en zo hard als de pit van die vrucht voor uw eigen pijn en verdriet, overwinnaar van wel en wee.

Staal uw ziel tegen de verlokkingen van het zelf; verdien er de naam 'diamanten ziel' voor.

Dhyanamarga is letterlijk 'het pad van dhyana'; of het pad van zuivere kennis, van paramartha of (Sanskriet) svasamveda 'de beschouwing waarin men zich van zichzelf bewust wordt of zichzelf analyseert'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten