Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog

Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog
David - I adore the community of saints / Gelukpa's

donderdag 14 november 2013

Studieswitch

Ik heb een moeilijke beslissing genomen. Ik heb besloten om mijn opleiding rechtspraktijk in te ruilen voor de opleiding HBO5 Informatica, optie programmeren. Ik kan daar onmiddellijk starten vanaf februari. Rechtspraktijk werd me teveel en te theoretisch, maar ik heb wel in dat anderhalf jaar een degelijke basis recht opgebouwd die altijd van pas zal komen. Ik kan alles opzoeken in Juridat, kan met databanken overweg en ken mijn basisrechten. Ik begrijp de werking van het parket, de rol van de Procureur des Konings in het strafrecht, en de werking van de verschillende hoven en rechtbanken. Last but not least heb ik een stevige basis van grondwettelijk en Europees Recht opgebouwd en kreeg een inleiding in het management. De cursus sociaal recht werd me te theoretisch en onnoemelijk veel en ik ben meer praktisch ingesteld. Binnen de informatica zal ik meer mijn ding vinden en kan eind volgend jaar ten vroegste afstuderen. Daarna ligt de weg nog open naar een professionele bachelor informatica aan een hogeschool, maar dat zien we dan wel. Ik wil toch wel aan de slag geraken op termijn en geen jaren meer aan studie wijden. Ik ga me de komende dagen bezig houden met het opmaken van een vrijstellingsdossier, en toch nog voorbereiden en deelnemen aan het examen verzekeringsrecht en strafrecht. Het sociaal recht laat ik voor wat het is. Ik heb de basis begrepen en beheers voldoende van het recht om in mijn leven zelf mijn plan te kunnen trekken. Ook heb ik eindelijk inzicht in de werking van Kamer en Senaat binnen het parlement, en begrijp de werking van de talrijke instellingen binnen België en Europa. Het was een vruchtbare periode, maar nu moet ik switchen. Ik wil iets meer praktisch zoals het beheer van een computernetwerk onder de knie hebben, en niet meer ellenlange juridische teksten moeten memoriseren. Het maken van applicaties voor websites lijkt me heel leuk om te kunnen beroepshalve, of een website als die van de NMBS helemaal uitbouwen en vorm geven lijkt me heel leuk om te doen, niet alleen grafisch zijn er uitdagingen maar ook op het gebied van databanken en programmeren, gelinkt aan elkaar. Zoiets doe je tegenwoordig in team, dat doet nooit één persoon alleen, maar ik zou het zeker willen leren. Ik zou dan als webdesigner of webprogrammeur aan de slag kunnen gaan en goed mijn brood verdienen, of freelance op zelfstandige basis, dat zie ik later dan wel. Na mijn graduaat moet ik beslist voor mijn rijbewijs B gaan zodat ik een wagen kan bestuderen, wat van pas zal komen met het oog op verdere sollicitaties; Hoe dan ook heb ik niet stilgezeten, en maar goed ook. Ik zal een leven lang willen blijven groeien en bijleren en werken, en onderwijs is gewoon ontzettend belangrijk om ons te vormen. Informatica lijkt me gewoon praktischer en haalbaar op een kortere termijn dan voor de master in de rechten te gaan. Dat zou me nog jaren op de schoolbanken houden. Nu ben ik op 2 à 3 jaar gesteld. Ik ga wel de module programmeren overdoen, omdat ik Java beheers als programmeertaal, maar nog niet C# (C sharp) waar in de verdere opleiding mee wordt gewerkt, naast Powershell. Java en C# zijn beiden objectgeoriënteerde talen die alleen van syntaxis een beetje verschillen, maar verder lijkt het allemaal nogal sterk op elkaar. Ik heb vandaag na tien jaar nog eens een paar regeltjes code kunnen schrijven die werkten, een simpele calculator en een grappig dialoog met de computer via strings. Het wordt een gevuld jaar 2014 met elke dag les, ik ga het lessenschema nog eens eerst goed bekijken want ik zal elke dag les hebben en wil me niet overladen in mijn vrije tijd met nog een extra cursus ofzo, dat zou teveel van het goede worden. Ik hoop dat ik terug snel de analyse, logica en noodzakelijke wiskunde beet heb, want ik heb niet zoveel wiskunde gehad in de humaniora, maar verder zeg ik : Joepie, eindelijk een oplossing voor mijn lethargie van de laatste dagen! Ik had gewoon een foute richting gekozen die te theoretisch is, terwijl ik meer praktisch aangelegd ben. Ik zal in de opleiding HBO5 Informatica, optie programmeren, meer mijn ding vinden, met het oog op webdesign, en het schrijven van toepassingen voor het internet in de toekomst. Daar is altijd vraag naar op de arbeidsmarkt, naar mensen die dat kunnen, dus ik denk een goede keuze gemaakt te hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten