Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog

Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog
David - I adore the community of saints / Gelukpa's

dinsdag 25 juli 2023

Stof tot nadenken door Michael Goormachtigh, bedrijfsleider. (Dutch) #zelfstandig #kritisch #nadenken

Kan iemand met een laag IQ aan de universiteit studeren?

Dat iemand met een laag IQ van 85 (of 90, of 95 ..) een universitair diploma kan halen zegt meer over de universiteit dan over die persoon.

Bij onze universiteiten (Nederland / België) moet je, om je diploma te halen, vooral over een goed geheugen beschikken. Ik heb het hier over over de 'humane wetenschappen' en 'recht', niet over exacte wetenschappen, medische wetenschappen, wiskunde of ingenieurswetenschappen. Vooral in de menswetenschappen vragen de proffen niet dat je kan nadenken. Ze vragen dat je de leerstof van buiten kent. Begrijpen is bijkomstig. Leren denken, zeggen ze, doe je in het middelbaar. De leraren middelbaar zeggen dan weer dat ze daarvoor geen tijd hebben of krijgen. Kortom, om bij voorbeeld socioloog (ik heb niets tegen sociologen) te worden moet je vooral kunnen van buiten leren. De kunst bestaat erin om vooral niet over de leerstof na te denken, want dan verlies je tijd. Blokken is de boodschap en dan kan iemand met een IQ van 85 dat ook. Het is papegaaienwerk. Het gevolg is dat de thesissen nauwelijks iets nieuws voorstellen.

Iemand zei me: een prof is iemand die een eenvoudig idee kan samenvatten in 300 bladzijden. Hoe moeilijker de woorden hoe kleiner de echte kennis. De proffen die een moeilijk onderwerp eenvoudig kunnen uitleggen lopen niet dik rond.

Ik heb tijdens mijn carrière verschillende advocaten leren kennen die nauwelijks konden nadenken. Ik moest feitelijk het werk voor hen doen en de ideeën aanbrengen.

Ik heb informatica gestudeerd, hogeschool. We waren met 170 toen we begonnen en met 17 geslaagd na de laatste examens. Vrijwel alle examens waren 'open boek', maar je moest wel zeer goed kunnen nadenken en problemen kunnen oplossen. Dat was meteen de klacht van de studenten die afvielen: ze konden te weinig 'blokken'.

Onze maatschappij heeft meer en meer behoefte aan mensen die problemen kunnen oplossen en dus zelfstandig kunnen nadenken. Zoiets kan onze jeugd aangeleerd worden. Er bestaan methodes, werkwijzen, manieren. Maar ze worden niet aangeleerd. Nadenken wordt niet geoefend. Niet in het middelbaar, niet aan de universiteit. Het zijn nog het meest de hogescholen die verlangen dat hun studenten kunnen nadenken. Het gevolg is dat 75% van de ondernemers, zelfs aan de top van grote ondernemingen, geen universiteit gedaan hebben, wel hogeschool. De wereldtop zoals Brandson, Gates, Bezos, Zuckerberg, Winston Churchill, zijn mensen die geen universitair diploma hebben. Toch beweren universiteitsprofessoren dat ze de 'elite' opleiden.

Het wordt stilaan tijd dat we onze jeugd leren denken. De oude Grieken deden dat uitstekend en zo ook de Romeinen. In de oudheid moesten de studenten niets van buiten leren. Dat werd beschouwd als onproductief. Studenten werden verondersteld om zelfstandig te kunnen denken na hun studies. Het onderwerp maakte niets uit. Een van de redenen van de val van het Romeinse Rijk was de opkomst van het Christendom. Christenen wilden maar één ding: van buiten leren en vooral niet 'buiten de (Kerkelijke) lijntjes' nadenken. De wetenschappelijke evolutie vertraagde met het vergroten van de invloed van de Christenen. Het is pas met de Renaissance dat de wetenschap opnieuw serieus loskwam uit het Christelijk keurslijf. De menswetenschappen zitten feitelijk nog steeds gevangen in dat christelijk systeem: zelf nadenken wordt niet gewaardeerd. Prof Kruithof (moraalwetenschappen) stelde aan het begin van het schooljaar de vraag: "Willen jullie op het examen een kort debat met mij over mijn leerstof aangaan of willen jullie de eerste 200 bladzijden van mijn boek van buiten leren? We gaan stemmen." Wat dacht je? De meerderheid stemde voor van buiten leren…

Kortom: wat ik spijtig vind is dat universiteiten nog steeds de nadruk leggen op het blindelings van buiten leren en niet op zelfstandig nadenken. Onze maatschappij heeft hoe langer hoe meer mensen nodig die met creatieve oplossingen kunnen komen i.p.v aangeleerde oplossingen.


https://linkedin.com/pulse/20140904234601-121349531-the-hidden-history-of-our-school-system/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten