Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog

Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog
David - I adore the community of saints / Gelukpa's

maandag 1 juli 2013

Transpersoonlijke psychologie

De laatste dagen ben ik veel aan het lezen over het Esalen-instituut, en meerbepaald over de figuur van Dick Price. De manier waarop Price zijn crises bekijkt (als groeiprocessen) is heel boeiend. Indien ik het geld zou hebben zou ik een gelijkaardig project voor België op poten zetten. Soteria tracht in Nederland al iets gelijkaardigs te doen, maar ik zie het nog veel ruimer. De wereld van de isoleercellen is anno 2013 toch echt wel uit den boze, vind ik. Wat Esalen gedaan heeft is prachtig te noemen. De transpersoonlijke psychologie krijgt nog veel te weinig aandacht en er zijn weinig psychologen echt in geschoold en van op de hoogte. Daarom blijf ik geboeid Stanislav Grof en Ken Wilber lezen. Ik hoop dat het spoedig doorstroomt naar heel het domein van de psychologie, maar daarop zullen we nog wel vijf jaar moeten wachten tot het ‘tipping point’ van integraal denken bereikt is (10% van de mensheid) waarvan ontwikkelingspsychologen weten dat het op komst is. De supramentale mens van Sri Aurobindo komt dichterbij. Ooit zullen depressies en psychosen gezien worden als groeipijnen van het bewustzijn, ze kunnen zeker een inwijding van het bewustzijn teweeg brengen. Voor mij alvast, ik ben als een waanzinnige Ken Wilber boeken beginnen lezen na mijn crises uit het verleden, en ben erdoor gegroeid en heb me kunnen verrijken.

Hier nog een interessant interview met Dick Price : http://www.esalen.org/page/dick-price-interview

Geen opmerkingen:

Een reactie posten