Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog

Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog
David - I adore the community of saints / Gelukpa's

donderdag 24 januari 2019

Tibetan Book Of The Dead, The Great Liberation Through Hearing in the Bardo, Yoga, Joy, Bliss, Buddhanature.

http://promienie.net/images/dharma/books/padmasambhava_tibetan-book-of-the-dead_3.pdf

Etienne Vermeersch is niet meer. Zijn maya-astrologie staat al een paar jaar op mijn muur omdat hij me inspireerde, hoewel hij een atheïst was en ik niet. Dat hoeft geen probleem te zijn. Ik heb er het Tibetaans Dodenboek bijgenomen en hoop dat Etienne in zijn opperste buddhanatuur in pure bliss en joy kan overgaan. Want daar is yoga voor bedoeld :-) Niet teveel treuren mensen, dat houdt de zielen hier. Hoewel Vlaanderen treurt, dat begrijp ik. Dat begrijp ik.

Sterkte.

Kristo Gabriel Carina van Hooymissen


PS Ik denk nog spontaan aan deze woorden van troost :
(...) En toch staan boek na boek van de oosterse literatuur vol met dat soort ethiek, vooral de Upanishads. ‘Dood elk verlangen naar leven,’ zegt Krishna tegen Arjuna. Dat verlangen bestaat alleen in het lichaam, het voertuig van het belichaamde zelf, niet in het ZELF dat ‘eeuwig en onvernietigbaar is, en dat niet doodt noch wordt gedood’ (Katha-Upanishad). ‘Dood zintuiglijke gewaarwording’, leert Sutta Nipata; ‘beschouw genot en verdriet, winst en verlies, overwinning en nederlaag met gelijkmoedigheid’. En ook ‘Zoek uw toevlucht uitsluitend in het eeuwige’ (op.cit.). ‘Vernietig het gevoel van afgescheidenheid’, herhaalt Krishna in elke mogelijke vorm.

(...)
‘Wijzen treuren niet om de levenden of om de doden. Nooit heb ik niet bestaan, noch jij, noch deze heersers van de mensen; noch zal één van ons ooit hierna ophouden te zijn’ (Bhagavad Gita, 2:11-12). 


Uit mijn favoriet boekje. Mijn persoonlijk Bijbeltje dat gerust van Ons van zijn :-)

Uit mijn favoriet boekje. Mijn persoonlijk Bijbeltje dat gerust van Ons van zijn :-)


http://www.theosofie.net/onlineliteratuur/stem/vrwrd.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten