Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog

Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog
David - I adore the community of saints / Gelukpa's

woensdag 26 april 2017

Esoterie

In 1977 schrijft Simon VInkenoog een tekst over Benjamin Creme:

Christus' wederkomst


Ik nam met grote belangstelling kennis van het achttien pagina's tellende artikel 'The Reappearance of the Christ and the Masters of Wisdom' door Benjamin Creme, gedateerd in 1976, een uitgave van de Wrekin Trust, met een inleidend woord van Sir George Trevelyan; er stonden weer enkele dingen in die mij deden opkijken. Hier komen ze, dit verhaal rolt zich in afleveringen verder af, tenslotte zijn de wonderen de wereld nooit uitgeweest.
'Er zijn vijf belangrijke Centra, uitgangen (outlets) voor Geestelijke Energie in de wereld. Van West naar Oost, en niet in mate van belangrijkheid: New York, Londen, Genève, Darjeeling en Tokyo; in deze centra zal binnenkort, een Meester van Wijsheid komen, die het werk van de daar reeds bestaande groepen zal stimuleren; en langzamerhand zal uit deze centra een grote golf van hoop en vaste verwachtingen stralen dat de Christus, de wereldleraar, onderweg is. Deze golf van hoop zal over de planeet strijken en op deze golf zal Christus terugkeren.'

En wat betreft Christus' fysieke verschijning in de wereld; 'Er zijn diegenen die geloven dat Christus niet in volle fysieke aanwezigheid zal verschijnen maar louter en alleen de wereld zal doordringen van zijn Geest en Energie. Dit is al het geval, en is slechts één van Zijn drie manieren of stadia van verschijning. Door het overschaduwen van de geest der discipelen, door hen telepathisch te beïnvloeden, wordt zijn eerste werk op het mentale vlak gedaan. Door het doen uitvloeien van het Christus-principe of bewustzijn het op Aarde te doen verankeren voor ons van de energie van de Kosmische Christus die Hij belichaamt. Zijn tweede wijze van verschijnen is reeds lang onderweg, door mensen overal te doen ontwaken voor het nieuwe geestelijke leven dat de mensheid wacht. Nu staat Hij, evenwichtig, bereid de derde fase uit te voeren - Zijn direct fysieke Aanwezigheid in de wereld. Hij zal gezien en gekend worden door allen als Hij die  Aanwezigheid aan de wachtende wereld openbaart. Dit zal plaatsvinden als genoeg  mensen reageren op de leer die en energieën die uit zijn niet-onthulde brandpunten in de moderne wereld zullen uitstralen, en als de nieuwe richting die de mensheid moet nemen, zich al gaat vestigen.

Mensen moeten deze veranderingen voor zichzelf verlangen, en deze uit eigen vrij wil ten uitvoer brengen - op deze wijze aantonend dat zij bereid zijn voo de nieuwe Openbaring en Leer die Hij zal brengen.


Een nawoord tot deze tekst gaf aan dat ondertussen belangrijke en betekenisvolle dingen gebeurd waren. Mei 1076 had de Christus, Maitreya, een grote Zegen over de hele wereld gegeven - en vanaf zaterdag 11 september 1976 waren energieën vrijgekomen tot op het laagste etherische niveau - dat wil zeggen het volle potentiaal van de fysieke wereld.
'Zijn gemanifesteerde lichaam, dat Hij heeft voorbereid, en dat opgewassen moet zijn tegen de spanningen opgelegd door het openlijk leven in de wereld is nu bijna compleet. Spoedig zal de wereld weten dt de Christus, Maitreya, de Wereldleraar, op Zijn weg is.'


Het duurde niet lang of de post bracht mij - niet toevallig! - het adres van Benjamin Creme, die ik om nadere inlichtingen wilde vragen. Een envelop vol papieren van Universal World Harmony, de organisatie die jaarlijks rond wapenstilstandsdag in de maand november enige meditatie-minuten ('Silent Remembrance) propageert. Als spreker over de Wederkomst van de Christus en de Meesters van Wijsheid werd vermeld: Benjamin Creme - een brief was al naar hem onderweg.
En het doet me genoegen Bres-lezers op de hoogte te houden van zijn antwoord omdat hij mij een vraag stelde die enkele lezers / lezeressen direct zouden kunnen beantwoorden: 'Hierbij mijn artikel alsmede andere verklaringen die wij uitgeven. Als ik wij zeg bedoel ik de groep waarmee ik werk, die geen naam heeft en die ik in maart 1974 oprichtte; onder leiding van de Hierarchie. De groep bestaat om de weg te helpen voorbereiden voor de Wederkomst, om de energieën van de Hierarchie door te geven en de esoterische genezing te verzachten. Wij komen twee keer per week samen, op maandag en woensdag om acht uur 's avonds, als wij zo'n tweeënhalf tot vier uur boodschappen overbengen, en ik geef lezingen voor groepen en het publiek. Meestal hebben wij elke week een openbare lezing. Zoals u gezien zult hebben zijn mijn lezingen voornamelijk gebaseerd op de leer van A A. Bailey waaran ik verder informatie over het plan kan toevoegen, nu en in de onmiddellijke toekomst. Deze verkrijg ik telepatisch van een der oudere leden van de Hierarchie. Volgens mijn informatie zal de Christus, Maitreya, dit jaar te voorschijn treden, over enkele maanden, maar Hij zal slechts geleidelijk bekend worden voor wat Hij is. De vijf Meesters - die in New York, Londen, Geneve, Darjeeling, Tokyo - zijn al sinds vorig jaar Kerstmis in positie, en de stimulering van de groepen gaat voort. Wij hebben cassettes van lezingen beschikbaar - gesprekken en beantwoorde vragen - als u denkt die voor groepen in Holland te kunnen laten horen, laat het mij dan weten. Elke lezing is natuurlijk ook een oefening in energie ('energetic exercise') en die toehoorders worden uitgenodigd deel te nemen aan een transmissie van de Hierarchie.
Ik ben belangstellend te weten hoe de situatie in Nederland is - wat betreft het gevoel van verwachting, voorbereid zijn, e.d. - en of er mensen zijn die dezelfde 'boodschap' doorkrijgen.

Wel, die vraag kan ik niet zomaar beantwoorden. 'Christus zien voor wij Hij is'. Het lijkt me erg moeilijk, uit bijgvoegde papieren blijkt dat de lezingen gehouden worden in Friend's House in Londen. Om eens een keer binnen te wandelen, na het boodschappen doen! En wie zich to Mr Creme wil richten, is uiteraard volkomen vrij dat te doen.

Simon Vinkenoog, Wereld in Beweging, Bres, 1977


Benjamin Creme is onlang overleden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten