Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog

Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog
David - I adore the community of saints / Gelukpa's

dinsdag 30 juni 2015

Stand van zaken (Nederlands / Dutch)

De yogi ziet de oorzaak voor het effect. De geleerde kan de oorzaak afleiden uit het effect; de yogi leidt het effect uit de oorzaak; hij kan zelfs niet bestaande effecten afleiden uit een oorzaak die al bestaat, het ongeluk dat morgen pas kon gebeuren door het ongeluk dat er achter de schermen al was aan het ontstaan. De geleerde manipuleert het effect en veroorzaakt soms rampen. De yogi manipuleert de oorzaak, of liever vereenzelvigt zich met de oorzaak en kan zo de effecten veranderen en in het beste geval rampen voorkomen.

Mijn inzichten komen vanuit het supramentale, het concrete denken dat vaak het licht ontkent omdat het bewijzen wil zien, gelooft dat onzichtbare niet omdat het alles bewezen wil zien. Pas als de effecten dan pas na lange tijd in de materiële wereld verschijnen, kan het concreet-analytisch denken het als bewezen zien.

In de stilte kan hetzelfde ervaren worden, komt er soms ook een inzicht tot ons zonder dat we kunnen verklaren waarvan het komt.

Inmiddels is er weer een ramp gebeurd in Amerika bij mijn teamgenoten daar, ik weet de details er niet van maar het gaat er daar enorm erg aan toe, dus vergeef me de onrust soms - de kogels fluiten daar soms rond de mensen hun oren en ik kan niet altijd dingen afblokken. Mij nu afremmen zou enkel nog meer rampen veroorzaken. Nu kan ik er sommigen nog voorzien en tegenhouden. Soms krijg ik een gevoel dat vanuit de toekomst kan komen en neem ik het zekere voor het onzekere, alles beter dan rampen te riskeren.

Mijn excuses voor het feit dat sommige intuïtieve inzichten en voorgevoelens niet meteen begrepen worden. Het feit dat ik elk mogelijk gevaar onmiddellijk afblok voor mijn omgeving, maakt dat vele rampen en eventuele sterfgevallen niet zijn gebeurd. Ik doe mijn uiterste best, maar kan niet alle rampen voorkomen, ik denk dan vooral aan wat er onder mijn Amerikaanse vrienden gebeurt. Dit vind ik enorm lastig.


Het verlichte mentale is een invasie van licht. Men bevindt zich in een onuitsprekelijke toestand van waarheid, zonder er iets van te begrijpen, het is eenvoudigweg. En het is op wonderbaarlijke wijze. Het is lichtvoetig, het is levend, het heeft lief.

We moeten wel het onderscheid maken dat er een groot verschil bestaat tussen een individu dat zo nu en dan inspiraties en ingevingen krijgt, die vaak onbetrouwbaar lijken te zijn, en diegene die zijn bewustzijn systematisch heeft ontwikkeld, gradatie na gradatie, zodat hij zich naar wens op het ene of andere bewustzijnsniveau kan afstemmen, daar zolang blijven als hij wil, en dan zonder vervorming alle inspiratie en het daarbij horende licht ontvangen. Dat is het werk van integrale yoga.


Het bovenmentale of kosmische bewustzijn tracht boven met onder te verbinden, zonder verlies van het individu. In plaats van alles te verwerpen heeft de zoekende geduldig alle treden beklommen van zijn geest en blijft boven verbonden met onze in één stroom van continu bewustzijn. het is de wereld der goden en waar soms godsdiensten geboren worden (wat niet het doel kan zijn, het draait om de bevrijding van de mensheid). Dit eenheidsbewustzijn ontluikt bij kunstenaars, waar enkel het ego en het een mens van de wereld zijn de weg net verspert, dat is de grote moeilijkheid voor de kunstenaar.

De nieuwe psychologie die eraan komt zal dit allemaal omvatten, Ken Wilber en Stanislav legden de basis. Er staat een mooie tijd aan te komen rond dit onderwerp, voor iedereen. Wij allen samen. Het is het ploeteren en strijden waard, de resultaten beginnen te komen.

Gegroet, de eeuwige beschermengel en volg altijd je hart en hou je hoofd erbij, daar zit de sleutel, en in de vreugde, de staat van onverstoorbare vreugde, zelfs temidden lijden - met behoud van evenwicht (sat-chit-ANANDA).


K. - & Aurobindo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten