Gewoonlijk verlaat de geestelijk genezer zich op de diagnose van de aanwezig zijnde medicus, indien hij zelf geen medicus is. (...) De enige taak van de genezer is dan de toestand op peil te houden, de patiënt vertrouwen te geven in de inherente krachten in hem / haar en hem / haar aan te moedigen de tijd van genezing geduldig af te wachten. De genezing is dan duurzamer en er is geen gevoel of periode van psychische schok, wat het geval kan zijn indien plotseling stimuleren of drastisch uitdrijven aangewend wordt.
Hoedanigheden welke van de Genezer Vereist worden.
In de door mij gegeven wetten (zie boek Esoterische genezing) en regels zijn bepaalde noodzakelijke eisen gewezen. Hieraan dienen wij allereerst onze aandacht te schenken, daar zij niet alleen hoedanigheden en houdingen weergeven welke onontbeerlijk zijn voor het met goed gevolg uitoefenen van de geneeskunde, maar zij geven ook aan waarom er - tot op heden ) feitelijk geen succesvolle of gesystematiseerde genezing van welke patiënt ook geweest is volgens welke van de bestaande geneeswijzen dan ook. Er hebben zich wat ik "toevallige genezingen" zou kunnen noemen, voorgedaan ten gevolge van het feit dat de patiënt zich in ieder geval zou hebben hersteld, omdat zijn tijd van overgaan nog niet was aangebroken. Een weloverwogen, bewuste genezing met volledig begrip heeft zich slechts voorgedaan waar de genezer een ingewijde van hoge graad was, die zich het leven en de aard van de Christus ten voorbeeld stelde.
Laat ons nu de aangeduide kenmerken en houdigen in beschouwing nemen. Ik zal ze beknopt opnoemen en verklaren.
1. Het vermogen met de ziel in contact te komen en als ziel te werken. "De kunst van de genezer bestaat in het bevrijden van de ziel". Denk er een ogenblik over na wat dit vermogen inhoudt. De genezer staat niet alleen in onmiddellijke, bewuste verbinding met zijn eigen ziel, doch door dat zielecontact kan hij gemakkelijk in aanraking komen met de ziel van de patiënt.
2. Het vermogen de geestelijke wil te beheersen. De speciale wet waar het om gaat bij de genezingsdaad moet "door de geestelijke wil tot activiteit gebracht worden." Dit vereist de capaciteit om contact te maken met de Geestelijke Triade. Daarom moet het anthakarana enigszins in opbouw zijn.
3. Het vermogen om een telepatische verbinding tot stand te brengen. De genezer moet "op de hoogte zijn van het innerlijk stadium van denken en begeren" van zijn patiënt.
4. Hij moet exacte kennis hebben. Wij lezen dat hij "precies het punt moet kennen waardoor verzachting komen moet". Dit is een zeer belangrijk punt , en het wordt door de zogenoemde genezers in zulke bewegingen als Christian Science, Unity en andere geheel over het hoofd gezien. Genezing komt niet door een krachtige bevestiging van goddelijkheid of door enkel liefde uit te laten stromen en door een vaag mysticisme tot uitdrukking te brengen. Genezing komt door een nauwkeurige wetenschap van contact, van impregnatie, van beheersen van de aanroep, alsook door het begrip van het fijne apparaat van het etherishc voertuig.
5. Het vermogen het bewustzijn van de patiënt om te schakelen, opnieuw te richten, en "op te heffen". De genezer moet de "benedenwaarts gerichte ogen opheffen naar de ziel". Dit doelt op de ogen van de patiënt. Deze verklaring houdt de begrenzing in, omdat, wanneer de patiënt niet het evolutiestadium heeft bereikt waarin dit mogelijk is, en niet op het punt in evolutie staat waar hij met zijn eigen ziel contact kan maken, het werk van de genezer ongetwijfeld tot mislukken gedoemd is. Het gebied van handeling van de geestelijk genezer is daarom strikt begrenst tot hen die geloof hebben. Geloof evenwel is de "getuigenis van dingen die niet te zien zijn"; die getuigenis ontbreekt bij het merendeel der mensen. Geloof is geen wens-denken of een opbouwende hoop. Het is de getuigenis van een diepgewortelde overtuiging.
6. Het vermogen ziele-energie te richten op het noodzakelijk gebied. "Het geestelijk of derde oog leidt vervolgens de geneeskracht." Dit vooronderstelt een wetenschappelijke techniek van de zijde van genezer, alsook van de juiste werking van het mechanisme van de ontvangen en gerichte kracht in het hoofd.
7. Het vermogen magnetische reinheid en de noodzakelijke uitstraling tot uitdrukking te brengen. "De genezer moet magnetische reinheid verwerven ... en verspreidende uitstraling verkrijgen." Dit sluit in een grote geestelijke discipline in het dagelijks leven en de gewoonte van rein leven. Ontvermijdelijk en automatisch zet reinheid zich om in straling.
8. Het vermogen de activiteit van het mechanisme van het hoofd te beheersen. De genezer moet "de centra in het hoofd met elkander hebben verbonden". De ware genezer heeft in zijn hoofd een magnetisch veld gevormd; dat zich door middel van een duidelijk herkenbare uitstraling vertoont of uitdrukt.
9. De macht over zijn eigen centra. De genezer moet "in het vereiste centrum" de noodzakelijke energie concentreren. Het centrum in de vorm van de patiënt dat het dichts bij de plak van de stoffelijke kwaal is gelegen, moet ontvankelijk worden gemaakt voor de energie die daarin uitgestort wordt door het overeenkomstige centrum in het lichaam van de genezer. Het zal uw wel duidelijk worden hoeveel kennis en energie-beheersing van de ware genezer geëist wordt.
10. Het vermogen zowel de exoterische als de esoterische geneeswijzen aan te wenden. De genezer zal de methoden van occulte genezing gebruiken, ofschoon hij de gewone medische en chirurgische methoden niet van de hand zal wijzen." Ik heb voortdurend de nadruk geleged op de door God gegeven aard van proefondervindelijke geneeskunde - een uitdrukking welke de hedendaagse geneeskunde en nog sterker de metafysische geneeskunde kenmerkt. Het is niet nodig de hulp in te roepen van een geestelijk genezer voor gebroken benen of voor die moeilijkheden welke de orthodoxe geneskunde reeds on der de knie heeft. Het algemene moreen en de algemene toestand van de patiënt kan men echter op gerechtvaardigde wijze ondersteunen terwijl verstandige chirurgie en helende medische kennis kan worden toegepast. De zogenoemde metafysische genezer is geneigd dit over het hoofd te zijn. De genezers zullen ten slotte in twee groepen verdeeld zijn:
a. Die groep welke op duidelijk omschreven wijze de getrainde geestelijke genezers omvat.
b. Genezers met minder ontwikkeld vermogen doch met genoeg uitstraling en magnetisme om bij het gewone geneesproces hulp te verlenen. De genezers werken doorgaans onder leiding van de geestelijke genezer.
11. Het vermogen op magnetische wijze te werken. "Op deze wijze kan hij de vitale geneeskracht over de patiënt uitstorten. Dit doet de genezer door middel van een wetenschappelijke coördinatie van zijn uitrusting, terwijl hij zijn handen gebruikt als richtend werktuig. Op deze wijze kan hij de ziekte genezen, verbeteren of verergeren, zelfs tot aan het ogenblik van de dood. De verantwoordelijkheid van de genezer is daarom zeer groot.
12. Het vermogen met uitstraling te werken. "Zo kan de aanwezigheid van de genezer het zieleleven van de patiënt voeden. Dit wordt weer tot strand gebracht door een systeem van coördinatie, doch het werktuig van zijn uitstraling is dan de auro en niet de handen.
13. Het vermogen geen-schade-te-veroorzaken en dit e allen tijde voorkomen in de praktijk te brengen. "De methode gebruikt door de Volmaakte ... is geen-schade-veroorzaken. Dit sluit in, zo wordt ons verteld, een positieve uitdrukking van evenwichtigheid, een omvattende zienswijze en een goddelijk begrijpen. Hoevele genezers verenigen deze drie hoedanigheden en werken bovendien door middel van liefde?
14. Het vermogen de wil te beheersen en door middel van liefde te werken. "De genezer moet de wil in bedwang houden". Dit is een van de moeizaamlijkste hoedanigheden welke ontwikkeld moeten worden, want de wil van de genezer is vaak zo krachtig in zijn besluit dat om genezing tot stand te brengen, dat die wil de inspanning om dat proces te bewerkstelligen volledig lamslaat.
Van een tegengesteld gezichtspunt uit laat zich vaak laat de sentimentele, mystieke begeerte om de patiënt lief te hebben, alle inspanningen de wil in bedwang te houden schipbreuk lijden. Denk eraan, mijn broeder, dat de geestelijke wil aanwezig moet zijn als een rustige vijver van macht achter alle uidrukking van de energie van liefde.
15. Ten slotte het vermogen de Wet van het Leven te hanteren. Hierover kan ik weinig zeggen, want deze wet kan alleen door diegenen worden gehanteerd die het bewustzijn van de Geestelijjke Triade ontwkkeld hebben of die bezig zijn dit snel te doen ontwikkele - hetgeen tot nog toe zeldzaam is.
Bij het bestuderen van deze vereisten behoeft men niet mismoedig te worden. Zulk een studie zal dienen om alle genezers in het Nieuwe Tijdperk een noodzakelijk doel voor ogen te stellen. Deze studie zal ook verklaren waarom de verschillende geneeswijzen, welke men heden ten dage over heel de wereld in de praktijk brengt (vooral in Anglo-Amerikaanse landen), tot nog opmerkelijk gefaald hebben, ondanks hun beweringen. Geen van hen zou - indien zij behoorlijk gewaarmerkte aantekeningen hielden, welke wetenschappelijk juist zouden zijn bevonden (en geen van één doet dit feitelijk) - weinig meer dan het kleinste percentage van genezingen gebaseerd op zuivere geestelijke genezing. Het percentage dat genezen is, is minder dan één op één miljoen "genezingen". Deze genezingen zouden in ieder geval ter eniger tijd verkregen zijn, indien men de ziektegevallen aan de natuur of aan de gewonen medische en chirurgische wetenschap had overgelaten.
Zo groot is heden ten dage de geestelijke stimulans in de werled en zo omvangrijk is het aantal mensen dat daarop reageert, dat die stap voorwaarts op het Pad van Discipelschap van een grote groep uit de gelederen van de gemiddelde mensheid onvermijdelijk is. Deze stap voorwaarts zal - gedurende de eerstvolgend vijfhonderd jaren - zorgen voor vele genezers die tot op zekere hoogte aan de door mij hier gegeven vereisten zullen voldoen.
De levensbeschouwing omschreven door de verschillende groepen zoals Unity en Christian Science, zijn in de kern gezond en vermelden de fundamentele gemeenplaatsen (desalniettemin de wezenlijjke waarheden). welke ten gronslag liggen aan al hetgeen ik hiervoor heb gezegd. De mensen worden echter niet door de verkoging van de gemeenplaatsen, door de bevestiging van goddelijkheid of door een uiteenzetting van abstracte theorieën genezen. Zij zullen worden genezen wanneer de juiste tijd daarvoor aanbreekt wegens de bekwaamheid van de genezer in het Nieuwe Tijdperk die de hoedanigheid van goddelijkheid in zichzelf in zijn dagelijks leven tot uitdrukking weet te brengen, en omdat hij geestelijk in staat zal zijn de ziel van de patiënt op te roepen, alsook door magnetisch rein te zijn en door het vermogen een bijzonder soort van uitgestraalde energie om de patiënt te stimuleren zichzelf te genezen - door middel van zijn eigen innerlijk mechanisme. De genezer van het Nieuwe Tijdperk zal de bekwaamheid bezitten de volgende contacten zowel met gemak als met begrip te maken:
1. Met zijn eigen ziel
2. Met die ziel van de patiënt
3. Met de bijzondere soort van energie welke hij kan aantreffen in de ziel of in de persoonlijkheid van de patiënt.
4. Met één van zijn eigen centra dat hij nodig heeft ten einde te handelen als overbrengende bemiddelaar voor energie welke hij door moet zenden naar een gebied hetwelk door het een of ander centrum in het lichaam van de patient wordt geregeerd.
5. Met het centrum in het etherisch lichaam van de patiënt dat het gebied is waar de ziekte zich begint, heerst.
Dit betekent, zoals gij kunt begrijpen, veel technische kennis Bovendien moet de geestelijk genezer ook dat geestelijk waarnemingvermogen bezitten, heweol hem in staat zal stelllen intïtief het karma van het ogenblik, zoals dit esoterisch wordt genoemd, aan te voelen en bijgevolg te weten één of gene genezing geoorloofd, uitvoerbaar of onmogelijk is. Dit is een vorm van kennis welke geen genezer in de hedendaagse wereld bezig, waar hij ook moge beweren. Nogmaals zeg ik u, dit is geen reden voor ontmoediging.
Waar waarlijk nodig is, en wat zal gebeuren, naarmate de jaren verstrijken, zal zijn dat discipelen, mannen en vrouwen die geestelijk gericht zijn, zich voor het medisch beroep zullen opgeven en zich zullen vervolmaken in de technieken van de orthodoxe geneeskunde en in een exoterische kennis van stoffelijke anatomie en van pathologische symptomen, plus de orthodoxe geneesmiddelen en vormen van ziektebehandeling. Bij deze technische kennis en dit technisch begrip zullen zij een zekere mate van esoterische wetenschap voegen; zij zullen dan beginnen, terwijl zij hun medisch beroep uitoefenen, zowel de exoterische als de esoterische wijsheid samen te bundelen. Dit zal in het begin zuiver proefondervindelijk zijn, doch uit de verworven ervaring door van beide terreinen van kennis gebruik te maken, zal een nieuwe medische wetenschap gevormd worden, gebaseerd op twee zeer belangrijk, erkende factoren:
1. Een zich steeds meer uitbreidende massa kennis en inlichtingen betreffende het grofstoffelijk voertuig. Deze is gedurende eeuwen door de mensen van de wetenschap bijeengebracht en is grotendeels bewezen en waar gevonden.
2. Een voortdurend groeiend begrip van de aard van het etherisch voertuig, van de centra, en van de overdracht en circulatie van bepaalde gecontroleerde energieën,
Deze combinatie van twee aspecten van de waarheid zal zeer vergemakkelijkt worden door de steeds toenemende gevoeligheid en het nagenoeg helderziende waarnemingsvermogen van de zich ontwikkelende mensheid. Een van op de voorgrond tredende gevolgen van de recente wereldoorlog zal een zeer sterk toegenomen neiging tot zenuwreacties blijken te zijn. De nerveuze ontvankelijkheid is op het ogenblik abnormaal en de gevolgen zijn droevig. De oorzaak hiervan is het zenuwapparaat van de gemiddelde mens (en hiermee bedoel ik het zenuwstelsel, met de nadi's welke daaraan ten grondslag liggen) nog niet geschikt is voor de eisen die eraan gesteld worden. De tijd echter zal dit alles in orde brengen.
Zowel metafysische genezers als orthodoxe geneesheren zijn in deze tijd geneigd elkaar met grote heftigheid dwars te ziten. Over het geheel genomen is de orthoxe geneesheer minder hefig en eenzijdig dan de moderne metafysicus. Zij kennen de begrenzingen van hun tegenwoordige medische prestaties goed. De zogenoemde geestelijke genezer erkent evenwel in deze tijd geen begrenzingen, en dit vormt beslist een zwak punt. Te eniger tijd moeten beide groepen met elkander gaan samenwerken en niet elkander tegenwerken. Beide groepen kunnen veel van elkaar leren, beide moeten erkennen dat de speciale terreinen van kennis waarop zij steunen, gelijkerwijs goddelijke uitdrukkingen zijn, en op de bekwaamheid van het menselijk denkvermogen wijzen om te onderzoeken, op te tekenen, te ontdekken en de waarheid te formuleren, zodat anderen er voordeel uit kunnen trekken.
Ik wil nogmaaks uw aandacht vestigen op het feit dat beide groepen veel moeten doen - zij die tot de ene groep behoren, moeten in het rijk van het subtiele en het ontastbare doordringen (en dit voltrekt zich snel), en die van de andere groep moeten van hun vage abstracties en onpractische algemeenheden afzien, ten einde de feiten, de werkelijkheid betreffende het objectieve en tastbare te leren onderkennen; dit doen zij op het ogenblik nog niet; de zogenoemde metafysische genezing gaat verloren temidden van een nevel van woorden en hoogdravende verzekeringen.
De oprechtigheid van het merendeel van hen die deze denkwijzen aanhangen, valt niet in twijfel te trekken; hun motieven zijn nagenoeg onveranderlijk en oprecht en goed. In beide groepen kan men kwakzalvers aantreffen, alsook een kleine - zeer kleine - minderheid van zelfzuchtige, onkundige uitbuiters van de mensen. Onder hen bevinden zich zowel geneesheren als metafysici die zakelijk aangelegd zijn; zij vormen echter een minderheid. In de oprechte onderzoeker en de vriend van de mensheid in beide groepen zal men de toekomstige hoop voor de medische wetenschap aantreffen, zoals deze aan de nood van de mensheid tracht tegemoet te komen - een mensheid die steeds gevoeliger wordt en steeds meer subjectief gericht.
Bron : Alice Ann Bailey, Esoterische Genezing.
shamanic artist - pleiadian gabrielian - michaelian - having faith in G-d above all else - sovereign - ethical - refuse RFID chipping / Uniting 144000, peaceful bodhisattva-buddha (nirmanakaya) mahatma- defender of freedom : physical, mental, spiritual - following my highest calling (Shamballah), ASHTAR “We all shape the world together, be wise and virtuous in your life loyal immortal legions visionary mystic Gabriel Sadhu turtles integral & bhakti, raja & siddha, maha yogi
Know Thyself - Welcome @ Kristo's blog
zondag 20 januari 2019
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten