In wezen is de invloed van een discipel
van de Grote Witte Loge fundamenteel goed en geestelijk vormend;
oppervlakkig en in de uiterlijke gevolgen ervan doen zich –
voornamelijk waar het de discipel betreft – moeilijke toestanden en
schijnbare scheidingen voor en treden zowel fouten als deugden aan de
dag bij degenen die ermede behept zijn, hetgeen vaak vele levens
voortduurt, totdat de aldus beïnvloede persoon wordt wat genoemd
wordt: “occult verzoend met de uitstromende energie”. Denk
hierover na. De aanpassing moet komen van de zijde van hen die
beinvloed worden en niet van de discipel.
In vroege stadia
brengt deze instromende liefdeskracht persoonlijkheidscontacten tot
stand, welke beurtelings schommelen tusssen stadia van de heftigste
toewijding en diepste haat bij de persoon die door de energie van de
discipel beroerd wordt. Hierdoor onstaat een voortdurende onrust in
het leven van de discipel, totdat hij aan de gevolgen van zijn
energie-verspreiding wordt aangepast, alsook aan de veelvuldig
voorkomende scheuring van verhoudingen en herhaaldelijke
verzoeningen. Wanneer de discipel van voldoende belangrijkheid is om
het organiserend centrum van een groep te worden of in een positie
verkeert om een aanvang te maken esoterisch zijn eigen ashram te
vormen (voordat hij de een of andere grote inwijding ondergaat), kan
de moeilijkheid zeer werkelijk worden en hoogst verontrustend werken.
Er is evenwel weinig dat door de discipel gedaan kan worden,
behoudens te proberen de uitgaande energie van liefde te regelen. Het
probleem blijft fundamenteel het probleem van degene die erdoor
beroerd wordt; zoals ik hier van tevoren heb opgemerkt, moet de
laatstgenoemde zich aanpassen, terwijl de discipel gereed staat om
samen te werken bij de eerste aanduiding dat hij bereid is de
verwantschap te erkennen en de bedoeling om in groepsdienst samen te
werken. Dit is een punt dat door beide partijen – zowel de
discipel als de persoon die op zijn invloed reageert – onder ogen
moet worden gezien.
(….)
Een discipel dient; hij schrijft en
spreekt; zijn woorden en invloed dringen door tot de massa en hij
wekt mensen op tot de een of andere activiteit – vaak goed en
geestelijk, soms slecht, vijandig en gevaarlijk. Hij heeft dus niet
alleen te maken met zijn eigen reacties op het werk dat hij doet,
doch tevens in algemene en speciale zin met de massa op wie hij
begint invloed uit te oefenen. Dit is niet gemakkelijk, vooral niet
voor de onervaren werker met het Plan.
Esoterische Genezing,
A.A.B.
In essence, the influence of a disciple of the Great White Lodge is fundamentally good and spiritually formative; superficially and in its outward consequences, especially where the disciple is concerned, difficult conditions and apparent separations arise, and both faults and virtues manifest in those afflicted, which often continues for many lifetimes until the person thus affected is what is called: “occult reconciled with the outflowing energy”. Think about this. The adjustment must come from those who are affected and not from the disciple. In early stages this inflowing force of love establishes personality contacts, which alternate between stages of fiercest devotion and deepest hatred in the person touched by the disciple's energy. This creates constant unrest in the life of the disciple until he adapts to the consequences of his energy dispersal, as well as to the frequent rupture of relationships and repeated reconciliations. When the disciple is of sufficient importance to become the organizing center of a group or is in a position to begin esoterically forming his own ashram (before undergoing some major initiation), the difficulty can become very real. and highly disturbing. However, there is little that can be done by the disciple other than trying to regulate the outgoing energy of love. The problem remains fundamentally the problem of the person affected by it; as I have noted here before, the latter must adapt, while the disciple is ready to cooperate at the first indication of his willingness to recognize the kinship and the intention to cooperate in group service. This is a point that must be confronted by both parties – both the disciple and the person responding to his influence. (….) A disciple serves; he writes and speaks; his words and influence reach the masses and he rouses people to some activity – often good and spiritual, sometimes evil, hostile and dangerous. So he has to deal not only with his own reactions to the work he does, but also in a general and special sense with the masses over whom he begins to influence. This is not easy, especially for the inexperienced worker with the Plan. Esoteric Healing, A.A.B.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten