donderdag 18 mei 2023

Aurobindo, Krishna en het Bovenmentale. (Dutch)

5. Het vijfde niveau, het boven-mentale, is de zelden bereikte top van het menselijk bewustzijn. Het is een kosmisch bewustzijn, maar zonder verlies van het individu. In plaats van alles te verwerpen wat niet binnen zijn huidige wereldmodel past, heeft de zoekende geduldig alle treden van zijn wezen beklommen, in de zin dat ‘onder’ verbonden blijft met ‘boven’, zonder breuk in de continuïteit. Het boven-mentale is de wereld van de goden en de inspiratiebron van de grote godsdienststichters. Daar zijn alle ons bekende godsdiensten geboren, ze zijn ontsproten aan een hoge mentale ervaring in één van haar duizenden facetten. Want religie, openbaring of spirituele ervaring behoort tot een bepaald gebied. Zij ontspringt niet uit de bliksemschichten van God. Zij die de openbaring belichamen hebben deze niet uit het niets gehaald: het bovenbewuste is het gebied van hun oorsprong. Ook is het de bakermat van de grote artistieke scheppingen. Maar laten we goed onderstrepen dat het nog een mentaal gebied is, ook al is het de top. Wanneer het bewustzijn zich tot dit plan verheft, ziet het niet langer ‘stukje voor stukje’, maar kalm, in grote massa’s. Het is niet langer het diffuse licht van het verlichte mentale, noch de geïsoleerde flitsen van het intuïtieve mentale, maar, om die prachtige vedische uitdrukking aan te halen: ‘een oceaan van stabiele lichtflitsen.’ Het bewustzijn is niet langer beperkt door het korte moment van nu en de beperkte ruimte van het gezichtsveld. Het wordt ontsloten, het ziet in een enkele blik de grote uitgestrektheden van ruimte en tijd. Het verschil met de andere gebieden ligt in de egale kwaliteit en de bijna volledige uniformiteit van het licht: in een verlicht mentaal dat bijzonder ontvankelijk is, zou men bijvoorbeeld een uitgestrektheid of blauwige achtergrond kunnen zien, plotselinge lichtstralen, intuïtieve flitsen, een lichtend ontluiken dat zich verplaatst, soms zelfs hele mentale watervallen, maar dit is een spel van intermitterend licht, niet iets wat stabiel is. Het is de algemene toestand van de grootste dichters die we kennen. Ze hebben een bepaald niveau of ritme bereikt. Maar voor een bewustzijn dat volledig en blijvend boven-mentaal is, zoals bijvoorbeeld de Vedische Rishi’s dat hebben kunnen realiseren, bestaat er geen intermitterend licht meer. Het bewustzijn is dan een massa stabiel licht. Het resultaat daarvan is een ononderbroken universeel zien. Men kent de universele schoonheid, de universele liefde, want alle tegenstrijdigheden van de lagere regionen waren het gevolg van onvoldoende licht of een vernauwing van het licht. Een mens kan langs diverse wegen toegang krijgen tot het bovenmentale bewustzijn: via een religieuze, poëtische, intellectuele, artistieke of heroïsche intensiteit. Sri Aurobindo was op zoek naar een waar leven hier op aarde. Hij kwam tot de conclusie dat de toppen van het mentale bewustzijn niet voldoende zijn om van het leven een waar leven te maken. Ook als we het boven-mentale bereiken, en de vreugde en de zingende onmetelijkheid daarvan ervaren, blijft er iets knagen. Werkelijke verandering van het menselijke leven is pas mogelijk als de menselijke natuur transformeert. Dat is mogelijk op basis van wat Sri Aurbindo het supra-mentale heeft genoemd. Dat is niet een niveau hoger dan het bovenmentale. Het is geen super-mentaal gebied en het heeft niet te maken met super-opstijgen. Als mens hebben we volgens Aurobindo niet primair een omvangrijker bewustzijn nodig, maar een ander, vernieuwd bewustzijn.

Bron : https://pakua-adviseurs.nl/images/pdf/Bovenmentale.pdf

Het was dus alsof van Hogerhand, door Krishna, het stempel der goedkeuring gedrukt was op het Werk van Sri Aurobindo en de Moeder dat tot de materiële verwezenlijking van het Supramentale in de aardse materie moest leiden. De Siddhidag was de dag van de definitieve zekerheid dat hun Werk tot een goed einde zou worden gebracht. Sri Aurobindo had een heel nauwe relatie met Krishna. We weten reeds dat Krishna een belangrijke rol in zijn yoga had gespeeld en hem onder andere de tien ledematen ervan had gedicteerd. Sri Aurobindo had het zelf over ‘de aanzienlijke en overheersende rol’ door Krishna in zijn sadhana vervuld, die hij had uitgewerkt ‘met de hulp van Krishna en de Goddelijke Shakti.’ – ‘Ik zag [Krishna] altijd in Sri Aurobindo’s nabijheid’, zei de Moeder. We hebben Krishna vermeld gezien als een van de tien Avatars, en wel als de Avatar van het Bovenmentale.

Bron : https://namaste.nl/boeken/sri-aurobindo/voorbij-de-mens-g-van-vrekhem-detail

Geen opmerkingen:

Een reactie posten